Středa 27. října 2021, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Vědkyně v nemocniční mašinerii

Česko

Marco Tutino zaujal v Ostravě už loni svou operou Vlčice. Nyní se do Národního divadla moravskoslezského vrátil s jednoaktovou operou Vita, která pojednává o cestě emancipované teoretičky ke smrti.

Ital Marco Tutino má talent, který je u dnešních operních skladatelů vzácností - umí najít silné téma vhodné pro specifický žánr opery. Sděluje ho nikoli přívalem slov, ale prostřednictvím pocitů svých postav, většinou v mezních životních situacích. Neboří tradice, není dogmatik, suverénně mísí styly; zachovává ovšem to podstatné: melodii. Nachází hudební vyjádření, kterému diváci rozumějí.

Tutino pro Vitu (premiéra v Malém divadle milánské La Scaly v květnu 2003) právě s ohledem na vyjadřovací prostředky opery volně adaptoval televizní film slavného Mikea Nicholse Důvtip z roku 2001 v hlavní roli s Emmou Thompsonovou. Ten vznikl podle stejnojmenného psychologického dramatu Margaret Edsonové.

V hlavní roli smrt Jeho hrdinka Vivian Bearingová (domácky Vita, což v italštině zároveň znamená opak smrti, tedy život), známá profesorka anglické literatury se specializací na metafyzickou poezii alžbětinského básníka a duchovního Johna Donna, má diagnostikovanou rakovinu vaječníků. Emancipovaná, sebevědomá žena, která s přísnou racionální askezí zasvětila svůj život vědě, je vystavena coby předmět nových vědeckých pokusů mašinerii nemocnice, trýznivým vedlejším účinkům chemoterapie, opuštění v bolesti, strachu z majestátu smrti.

Tutino měl šťastný nápad objekt Vitina studia, Johna Donna, zhmotnit jako jejího průvodce na cestě do smrti. Skrze útrapy umírání Vita dospěje k hranicím racionálního přístupu, k bolestným, ale očisťujícím emocím, soucitu.

Vedle Vity (strhující Ani Sargsyanová) a jejího průvodce Donna (Chad Armstrong) Tutino rozehrává operu ještě postavou onkologa Kelekiana (Martin Gurbal), bývalého Vitina studenta doktora Posnera (Marc Haffner) a Susan (Zuzana Marková) - nemocniční sestřičky, která k Vitě pociťuje normální lidskou vřelost a pochopení. Inscenaci určitě prospělo zapojení do mezinárodního projektu Opera Competition and Festival 2009 ve spolupráci s televizním kanálem Mezzo. Ostatně mezinárodní pěvecké obsazení vzešlo ze soutěže, která je součástí projektu. A dirigent Oliver Dohnányi i maďarský režisér Péter Telihay zprostředkovali Tutinovu výpověď o posledních věcech člověka se sugestivní přesvědčivostí.

Tato operní dramaturgie, snažící se hledat námětově nevšední tituly dokonce v žánru soudobé tvorby je pro domácí operní scény skutečným inspirativním příkladem, bohužel leckdy nedostižným.

Marco Tutino: Vita

Dirigent: Oliver Dohnányi Režie: Péter Telihay Scéna: Róbert Menczel Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...