130 let

Velká hra, říká o Blance opozice

Česko

Pražská ODS si oddechla, za propad tunelu Blanka zřejmě magistrát nemůže. Opozice má jiný názor, vedení města jako kontrolor selhalo.

PRAHA Příběh „Kdo může za propad tunelu Blanka“ pokračuje. Jako pán a jeho sluha se včera prezentoval Pavel Bém a šéf firmy Metrostav Ivan Hrdina. Navrch měl pražský primátor, který stavební firmu opět zkritizoval. „Rozšířená stostránková zpráva o propadu Blanky je stále neúplná,“ káral Bém Hrdinu.

Nicméně radní jsou vesměs spokojení, Metrostavu a magistrátu uložili několik úkolů. Firma musí co nejdřív upravit okolí posledního propadu. Do poloviny prázdnin má mít město k dispozici analýzy, k 30. září by mělo znát příčiny zřícení. Posudky však budou Prahu něco stát, jejich hodnota navýší cenu stavby. „Jde o směšné prostředky. Zatím panují názory, že nám je v rámci sankcí proplatí stavitel,“ zlehčuje Bém.

Podle Metrostavu a Českého báňského úřadu to zatím vypadá, že chyba není na straně města. „Podloží bylo buď podmáčené nebo to zavinil někdo z dělníků anebo jsme měli nepřesnosti v projektu,“ vyjmenovává tři možné příčiny Ivan Hrdina.

Opozice nesouhlasí a vlivem posledních událostí jen zesílila kritiku za Blanku namířenou na vedení města, stavbu nazývá „velkou hrou“. „Propad je na bedrech magistrátu a z něj to nikdo nesejme,“ myslí si Markéta Reedová, kandidátka na primátorku za VV. „Je to zacyklené. Město nemůže být investorem a zároveň kontrolorem stavby,“ říká zastupitelka Zuzana Drhová (SZ).

Reedová jde ještě dál. „Ředitel Toman měl stavbu kontrolovat. Měli by ho hned vyhodit,“ vzkazuje na adresu Jiřího Tomana, šéfa investičního odboru na magistrátu.

„Nemohu reagovat na neodborné osobní invektivy,“ bere si slovo Toman a pokračuje: „Z úst místopředsedy báňského úřadu jasně zaznělo, že za možnou příčinu propadu rozhodně nelze považovat chyby v investiční přípravě stavby a výkonu technického dozoru.“ Pavel Bém dosáhl částečně svého. Ani ne po dvou týdnech od propadu a několik měsíců před volbami je zřejmé, že magistrát za kráter nebude přímo popotahován. Dál se však bude potýkat s argumenty opozice a části veřejnosti, které zpochybňují smysl drahého tunelu. Propady jsou další municí.

Do konce tunelu nyní zbývá vykopat 180 metrů z jihu a 70 metrů ze severu. Nehrozí, že než si magistrát nechá vypracovat analýzu, jestli může Metrostavu vypovědět smlouvu, bude už tunel hotový? „Možné to

***

TUNEL V PROMĚNÁCH

* Tunel Blanka je největší podzemní stavbou v České republice. Je budován v rámci výstavby severozápadní části městského okruhu. Celková délka stavby bude 6,4 kilometru a doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. * Předpokládaná cena Blanky je 28 miliard, zprovozněna by měla být na konci roku 2012. Po několika zpožděních nyní stavební firma Metrostav tvrdí, že je při ražení o 75 dnů před plánem. * Účelem Blankymá být odvedení dopravy z centra města, někteří inženýři a urbanisté nesouhlasí. Podle nich tunel paradoxně přivádí dopravu jen několik set metrů od Pražského hradu. Jako nekoncepční označují i to, že u Suchdola nevznikl vnější okruh. „Rezignace na vnější okruh přivede do tunelu ještě více automobilů, pro které je třeba zřídit výjezdy a vjezdy v hustém uspořádání, což vyvolává volbu trasy s malou výškou nadloží,“ řekl pro ČTK stavební inženýr Václav Jandáček. * Kromě propadů Blance Pražané neodpustili ještě jednu věc. Protože byla označena za místní komunikaci, nemuselo u ní proběhnout řízení o dopadu na životní prostředí EIA. * Propad z 6. července je už třetím v řadě. Blanka se nejdříve zřítila v roce 2008 v oblasti pražské Stromovky. Český báňský úřad tehdy Metrostavu vyměřil 200tisícovou pokutu za nedodržení preventivních opatření. není,“ odpovídá po kratším zamyšlení Bém. „Blanka není jen tunel, ale celý komplex více staveb.“ Na jeho ostatních projektech nyní běží práce dál. Prý tak, aby bylo vše dokončeno do dvou let.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás