Ford S-Max není typické MPV. Stejně jako velkorysý prostor je pro něj důležitá i schopnost vtáhnout řidiče do děje. Nová verze láká agresivnějšími tvary, inovovanými motory a také svéráznou dvojspojkovou převodovkou.
Koupě velkoprostorového auta bývá pro ty, které baví řídit, kompromisem. Vymění schopnosti vozu na silnici za více prostoru pro rodinu a vyšší těžiště. Stanou se řidiči auta záživností připomínajícího dodávku... Existuje ale pár výjimek. Ta nejvýraznější přišla v roce 2006: Ford S-Max, jiný druh většího MPV. Nižší, dynamičtější, postavený pro řidiče. Automobilka si tuto odbočku od klasických velkoprostorových aut mohla dovolit. Pro konzervativnější zákazníky má totiž vyšší MPV Galaxy, jehož je S-Max sourozencem.
Po čtyřech letech přišel S-Max v modernizované verzi, která má dále vyzdvihnout jeho typické vlastnosti – především sportovnost, u velkoprostorových vozů unikátní. Díky optickým retuším vypadá nepatrně agresivněji, stejně tak vylepšený interiér, působící kvalitněji.
Zájemce o S-Max ale bude zajímat spíše kombinace prostoru a jízdních vlastností, kterými tohle auto vyniká. Pět pasažérů se do něj vejde pohodlně a ještě zbude spousta místa pro zavazadla v obrovském kufru. Všechna tři zadní sedadla lze samostatně různě sklápět nebo posouvat, čímž auto přizpůsobíte momentální potřebě.
Za drastický příplatek 26 500 korun se dostane i sedmimístná verze. Ani ta neomezuje přepravní schopnosti vozu; všech pět zadních sedaček ve složeném stavu tvoří rovnou podlahu, na které lze převézt přes dva kubíky nákladu nebo i přespat. Láká k rychlejší jízdě Důležité změny jsou ale skryté. Zaprvé vylepšené motory. Nejsilnější přeplňovaný pětiválec zabila emisní norma Euro 5 a vystřídal jej dvoulitr s turbem a výkonem 203 koní / 149 kW. Kvůli normě, která začne platit příští rok, byla přepracována i trojice dvoulitrových turbodieselů. Vyzkoušeli jsme ten s výkonem 163 koní / 120 kW a další novinkou, šestistupňovou dvojspojkovou převodovkou. Ta ale na rozdíl od většiny konkurenčních převodovek tohoto typu nepřináší lepší dynamiku ani nižší spotřebu oproti manuálu. Chová se spíš jako klasický automat: auto je s ní pomalejší a má vyšší spotřebu. Stále ale rozumnou, mimo město pod sedm litrů na 100 km.
Ovšem pokud se uhlídáte... Ford S-Max totiž láká k rychlejší jízdě. Je to velký vůz, ale chová se jako mnohem menší. Zatáčky proletí nejrychleji ze všech MPV a jeho řízení s hydraulickým posilovačem přenáší do volantu více informací, než jaké vám sdělí lecjaké mnohem rychlejší, rádobysportovní auto.
Když si nepřiplatíte za efektní obrovská kola, jeho podvozek vyniká kombinací komfortu s mrštností. Co se týče jízdy, S-Max nemá žádné slabé místo. Tohle auto je vážně dobré. U Fordu to vědí, proto si za něj nechají dobře zaplatit. Až nehorázně...
***
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rozměry 4772×1884×1660 mm
Zavazadlový prostor 854–2100 l
Hmotnost 1688 kg
Motor turbodiesel 4válec, 2,0 l
Výkon 120 kW (163 k) / 4000 min-1
Toč. moment 340 N.m/2000 min-1
PROVOZNÍ VLASTNOSTI
Zrychlení 0–100 km/h 10,2 s
Nejvyšší rychlost 202 km/h
Komb. spotřeba 6,0 l / 100 km
Cena 993 790 Kč
HODNOCENÍ