VÍDEŇ V rakouské metropoli nejsou k vidění jen tradiční trhy, ale také nové atraktivní výstavy a muzejní expozice. Na své si nyní přijdou i milovníci mašinek na kolejích. Technické muzeum na konci listopadu představilo unikátní expozici nejstarších lokomotiv a vagonů. Po proslulé třídě Mariahilferstrasse stačí projít až na její západní konec, kde se nedaleko zámku Schönbrunn nachází Technické muzeum. Pro své návštěvníky je navíc otevřeno každý den. Více než dva roky pracovalo 60 odborníků na restauraci mnohatunových ocelových objektů, jež představovaly ve své době absolutní vrchol technického pokroku. Projekt přišel na 700 tisíc eur, tedy téměř 18 milionů korun.
Zcela nezvyklou operací byl pak i transport těchto exponátů. Přeprava jedné lokomotivy nebo vagonu trvala vždy celou noc, napřed po kolejích ze Severního na Západní nádraží, poté na zvláštním tahači do muzea.
V centrální hale muzea je vystaveno jen několik nejvýznamnější exponátů. Ostatní na své příznivce čekají v muzeích po celém Rakousku. „Tyto kolosy mají v sobě pro mnoho lidí stále něco fascinujícího,“ říká vedoucí projektu Wolfgang Tobisch.
Mezi nejobdivovanější patří parní lokomotiva Ajax z roku 1841, nejstarší dochovaná lokomotiva mimo území Británie, která převážela také uhlí na Ostravsku. Všímavý návštěvník postřehne, že tyto lokomotivy neměly žádnou kabinu pro strojvůdce ani topiče. Ti prostě stáli celou jízdu v otevřeném prostoru.
K vidění je také průřezový model jedné z prvních elektrických lokomotiv z roku 1912 nebo salónní vůz císařovny Alžběty z roku 1873, který se skládá z komfortní lůžkové části, z budoáru a toalety. Zajímavý je rozhodně i Hannibal, jediný dochovaný vůz z koněspřežné dráhy mezi Českými Budějovicemi a Lincem z roku 1854.