„Preference domácího vína už začaly stoupat, a teď do toho zasáhla příroda,“ uvedl Machovec. Podle něj domácí produkce dlouhodobě nestačí pokrýt spotřebu.
Zatímco v roce 1993 byla spotřeba vína v České republice průměrně 12 litrů na osobu ročně, nyní roste ke 20 litrům. V zemích EU je průměr 27 litrů.
V ČR se kromě spotřeby mění i vnímání vína, které podléhá módnosti i vlnám. Z pohledu popularity už totiž pro spotřebitele není nápojem ke slavnostní příležitosti nebo „občasnému napití“. Podle Machovce tomu napomáhají i propagační akce, které pořádá Vinařský fond. „Pokud lidem vysvětlíte rozdíly, třeba barvy vína, tak je vnímají. Informace přijímají a začínají zkoušet. Je důležité, aby nápoj jejich představy naplnil,“ uvedl.
V ČR roste také počet vinařských akcí. Organizátoři se snaží na dobré víno nalákat turisty a obchodníky. Roste zejména obliba gastronomických podniků.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno