Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Víš, co máš na sobě? ptá se úřad vlády

Česko

Po celé republice běží kampaň, která varuje před módou pravicových extremistů. Někteří lidé se totiž prý oblečením hlásí k ultrapravici, aniž by o tom věděli. Kampaň připravil Český helsinský výbor, zaplatil ji stát. PRAHA „To má být vtip? Já a sympatizant extrémní pravice? Vůbec nevím, odkud to triko mám a co je na něm,“ reagoval vloni bývalý poslanec Jan Morava. Vyšlo totiž najevo, že se v dokumentu reportéra Janka Kroupy o špinavém pozadí české politiky mihnul v tričku Thor Steinar, módní značky oblíbené neonacisty. Toto zjištění před rokem ale poněkud zapadlo v celé aféře kompromitujících materiálů.

Lidí, kteří nevědomky nosí oblečení charakteristické pro ultrapravici, je ale mnoho. Potvrzuje to i kampaň Českého helsinského výboru a úřadu vlády. Ta běží na území celé republiky. Letáky, pohlednice a samolepky s heslem „Víš, co nosíš? Ne všechno, co ti sluší, sluší tvému imagi. Víš, koho propaguješ?“ jsou třeba v pražském metru, v ulicích Plzně, Jablonce nad Nisou a v řadě dalších měst.

„Agroskin“ už by mezi svoje „kameraden“ nezapadl Celá kampaň obsahuje varování před nošením značek, které jsou teď mezi neonacisty „in“. Móda extremistů se totiž za poslední desetiletí značně proměnila. Neonacista už se nerovná skin v bomberu a okovaných botách. To potvrzuje i odborník na extremismus Miroslav Mareš. „Ultrapravice opustila skinhead image. Zaměřuje se teď na konkrétní značky oblečení a je ještě důležité na které. Dřív byly oblíbené třeba Lonsdale, Umbro a Everlast. Ty se ale úplně distancovaly, a naopak se postavily proti neonacistům. Pořádají třeba kampaně proti rasismu,“ vysvětluje Mareš. „Třeba na venkově a v menších městech se to ale ze zvyku drží, to jsou ještě takoví ti „retro“ agroskini tam, kam nová móda ještě nedorazila,“ říká Mareš.

Oblíbené je teď oblečení ve stylu „black block“, které doporučují i sami organizátoři neonacistických demonstrací.

Velmi oblíbené jsou mezi extremisty například značky Eighty Eight, Bohemia, Thor Steinar, Grassel či Consdaple. Ty už pronikají i do klasických obchodních pasáží a neznalý člověk si je tak může koupit třeba jen proto, že se mu líbí tzv. army styl. Pravý význam značky bývá totiž často „zašifrován“ -Eighty Eight znamená v překladu 88 - tedy Heil Hitler ( číslice označuje pořadí písmena H v abecedě). Značka Consdaple ve svém názvu obsahuje zkratku NSDAP. Koho by to „netrklo“, tomu pomůže černá orlice na pozadí loga. Některé značky se naopak dostaly do obliby pravičáků zcela omylem - například oblečení Hely Hansen. Tato firma dělá outdoorové oblečení, jako první dodala na trh nepromokavý materiál. S neonacistickou scénou nechce mít nic společného. Její logo ale tvoří dvě velká písmena H a to neonacistům opět evokuje nacistický pozdrav Heil Hitler.

„V rámci kampaně jsme dělali i dotazníkové šetření mezi dětmi na základních a středních školách. Hypotéza, že mládež často neví, co nosí, a současnou módu extremistů nezná, se potvrdila,“ řekl včera LN Markéta Kovaříková z Českého helsinského výboru.

Podle Miroslava Mareše se to ale netýká jen „náctiletých“. „Ten kupující často skutečně nemá představu o tom, co to je. Chlap si to koupí kvůli drsné imagi a víc ho moc nezajímá,“ myslí si Mareš.

Kampaň Víš, co nosíš začala už loni sérií besed a přednášek. Stále ji ale platí úřad vlády v rámci kampaně proti rasismu. „Úřad vlády to financuje, díky tomu jsme mohli nechat natisknout ty tisíce samolepek. Kromě toho děláme hlavně přednášky na školách, také se snažíme poučit pedagogy, kteří jsou někdy trochu mimo a nevědí, jak třeba oblečení mladých správně rozklíčovat,“ popisuje Kovaříková. Mluvčího vlády Romana Proroka se LN včera nepodařilo zastihnout. Žádná neonacistická módní značka nebyla zatím zakázána Přímé důkazy pro spojení určité módní značky s ultrapravicí v Česku zatím nejsou. Německo je v tomto ohledu přísnější - zatímco v Česku nesmí logo obsahovat nacistický symbol, v Německu jsou zakázány i všechny znaky, které by mohly být s těmi nacistickými jen zaměnitelné. Proto musel Thor Steinar opustit původní logo složené z run, z nichž vycházely i některé nacistické symboly, a nyní už má jiné.

***

Móda extremistů

Víte, k jaké skupině se hlásíte svým oblečením? Nepodporujete nevědomky českou ultrapravici? ky Takové otázky klade kampaň Českého helsinského výboru, kterou finančně podpořil i úřad vlády. Kampaň má upozornit na módu českých pravicových extremistů, která se za poslední desetiletí značně proměnila. Skinheadům v bombrech odzvonilo - in je army styl, značky Eighty Eight, Bohemia, Resistance a „black block“. Letáky, pohlednice a samolepky kampaně Víš, co nosíš, jsou k vidění po celé republice.

Některé značky jsou ale neonacisty velmi oblíbené, i když to postrádá logiku. Jde například o oblečení značek Umbro, Everlast či Ev Lonsdale. Tyto firmy vyrábějí sportovní oblečení, Everlast je oblečen slavnou značkou boxerů, zn Umbro fotbalistů. Firmy se od ultrapravice oficiálně distancovaly, přesto jsou těmto značkám někteří z extremisté věrní.

Kampaň proti ultrapravici

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!