Přesto je jeden vítěz letošních Vánoc. Je jím grappa, typická italská pálenka. Její prodej stoupl o devět procent. Italští výrobci alkoholických nápojů si tak na rozdíl od ostatních oborů mohou i letos mnout ruce. Krize alkoholu přeje a například nápojová společnost Campari očekává, že letos dosáhne rekordního obratu. Jen za první polovinu letošního roku stoupl její čistý zisk o 15 procent.
Zástupci ostatních odvětví nyní doufají, že hluboký propad tržeb zastaví novoroční výprodeje. Například prodeje oblečení letos spadly o několik desítek procent. Jak píše rakouský list Der Standard, právě oděvní průmysl na výprodeje hodně spoléhá. Jenže zřejmě je konečná čísla zklamou. Ekonomové totiž nejsou tak optimističtí a nečekají oživení poptávky ani větší chuť do utrácení. „Stagnující konzum je Achillovou patou italského hospodářství,“ cituje Der Standard Sanpaola De Felice, ekonoma banky Intesa. Pokud se nerozproudí domácí poptávka, nedostane se do lepší kondice ani celé hospodářství. Silnější export sám nezajistí trvalý růst ekonomiky. Jenže Itálie nyní kromě státního zadlužení bojuje s desetiprocentní nezaměstnaností a její snížení je v nedohlednu. Za takových okolností se nedá čekat ani oživení soukromé spotřeby. Ekonomové předvídají, že v příštím roce by se italská ekonomika mohla mírně zmátořit a růst zhruba jednoprocentním tempem.
Stagnující konzum je Achillovou patou celého italského hospodářství