Bodový systém má být jednodušší a srozumitelnější. Systém trestných bodů by se měl zúžit z pěti sazeb na tři, nově bude možné přidělit 2, 4 nebo 6 bodů.
„Začíná platit princip dvakrát a dost u těch nejzávažnějších přestupků a třikrát a dost u těch středně závažných,“ uvedl po jednání vlády Kupka.
Maximální příděl šesti bodů a pokuta 25 tisíc korun hrozí vedle alkoholu i za překročení rychlosti o 50, respektive 40 kilometrů v hodině mimo obec a v obci, vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo jízdu na červenou. U té se pokuta zvýší pětinásobně na 25 tisíc korun. Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud.
V rámci připomínkového řízení se v novele objevila pásma pro sankce na místě. Pro méně závažné přestupky, jako je jízda spolujezdce bez zapnutého pásu, je pásmo 1500 až 2000 korun, pro středně vážné přestupky typu nedání přednosti v jízdě je to 2500 až 3500 korun a pro ty nejzávažnější, jako je jízda na červenou, pak 4500 až 5500 korun.
Pokuta na místě se u závažných přestupků zdvojnásobí až na 5500 korun. Tresty se zmírňují u bagatelních prohřešků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo špatné parkování, kde se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2000 korun maximálně na 1500 korun, respektive domluvu, a body se nezapisují.
Možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let má přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče-mentora. Za porušení povinností bude mentorovi nahlášenému na dopravním úřadě hrozit pokuta až 25 tisíc korun. Od 18 let bude moci mladý řidič jezdit sám.
U řidičského průkazu na zkoušku jde o preventivní opatření pro začínající řidiče. Pokud dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu. Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jejich prevence a také čtyřhodinovou teorii a jízdu v autoškole.
Již letos pak vstoupí v účinnost novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která od března prodlouží platnost evidenčních kontrol vozidel z 30 dnů na jeden rok, od března zavádí povinnost STK pro historická vozidla a od příštího roku ruší velký technický průkaz. Nově bude k vozidlu pouze jeden doklad a bude mít velikost osvědčení o registraci vozidla. Výměna technických průkazů bude postupná.