Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Vlak na Vysočině jel několik kilometrů bez strojvedoucího. Uvnitř bylo 11 cestujících

Česko

  14:21
Martinice - Osobní vlak na Vysočině mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím jel v úterý několik kilometrů bez strojvůdce. Ve vlaku tou dobou bylo 11 cestujících, nikomu se nic nestalo. Informoval o tom v pátek server NovinyVM. Incident následně potvrdily České dráhy, Drážní inspekce i policie. Vlak během jízdy bez strojvedoucího nehavaroval, nikomu se nic nestalo a nebyla zaznamenána žádna škoda, uvedla inspekce. Případ se nyní vyšetřuje, nejspíš jde o selhání strojvedoucího, který byl mimo vlak.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: MAFRA

Incident se stal v úterý po deváté hodině ráno. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala se vlak rozjel v situaci, kdy strojvedoucí nebyl ve vlaku. Konkrétní příčiny, jak se vlak rozjel a následně zastavil, zatím známy nejsou, vyšetřuje je inspekce a policie, dodal. „Oznámení jsme přijali a případem se zabýváme. Šetříme ho pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, ze kterého je podezřelý strojvedoucí vlaku,“ řekla mluvčí krajské policie na Vysočině Dana Čírtková. Rozhodující podle ní budou závěry Drážní inspekce.

Ruční brzda nefungovala

Podle serveru NovinyVM se cestující po zjištění, že jedou v neřízeném vlaku, snažili soupravu zastavit pomocí ruční brzdy. Ta však nefungovala a ve voze vypukla panika. Po šesti kilometrech a překonání tří vysokých mostů a jednoho tunelu dojel vlak do Velkého Meziříčí a zastavil. K tomu nejspíš přispěla změna sklonu trati.

Na lince jezdí České dráhy. „Podle prvotních informací z šetření se lze již nyní domnívat, že k mimořádnosti došlo v důsledku individuálního selhání lidského faktoru. Strojvedoucí vlaku byl stejně jako při všech jiných podobných mimořádných událostech postaven mimo výkon služby strojvedoucího a přeřazen na jinou práci v depu,“ řekl mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský. Dodal, že motorový vlak se rozjel na místě, kdy mířil z kopce. Několikakilometrovou jízdu absolvoval bez zapnutého motoru.

Jaroslav Vondrovic z Federace strojvůdců příčiny neřízené jízdy nedokázal odhadnout. V každém vlaku by však podle něj měly být bezpečnostní mechanismy, které by neměly umožnit rozjezd vlaku bez strojvedoucího. „Nedovedu si vysvětlit, proč to v tomto případě nefungovalo,“ podotkl.

Důvody rozjezdu vlaku si nedokázal vysvětlit ani bývalý předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. „Jsem z toho v šoku, něco takového musí vyděsit naše cestující,“ řekl. Případ chce řešit při březnovém jednání dozorčí rady Českých drah, jíž je členem.

Autor: