Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Vlak „zmizel“ kvůli písku

Česko

Písek na kolejnici může zavinit nehodu, jako například květnovou havárii v Moravanech

PRAHA České dráhy řeší čím dál více případů, kdy jejich vlak havaroval, na poslední chvíli zastavil nebo se ztratil z dohledu automatického zabezpečovacího zařízení.

Právě „zmizení“ vlaku je v současné době hodně diskutovaný problém. Může za to výsledek vyšetřování květnového vlakového neštěstí v Moravanech na Pardubicku, při kterém zahynul strojvůdce.

Podle inspektorů tu zmizení vlaku zavinilo větší množství písku na kolejnici. Kvůli vrstvě písku, který strojvůdci používají při brzdění, totiž ztratil vlak kontakt se zabezpečovacím zařízením ESA 11. To poté mylně vyhodnotilo, že je kolej volná, a uvolnilo ji pro další vlaky. Strojvedoucí, který se svou soupravou na nádraží přijížděl, tak neprojel na červenou, jak se původně tvrdilo, ale jel na zelenou.

A to není všechno. Inspekce zmíněná zabezpečovací zařízení důkladně testovala a zjistila, že podobný případ by se mohl kdykoli opakovat. Slova odborníků potvrzují i strojvedoucí. „Víme o případech, kdy se vlak „ztratil“, zabezpečovací zařízení o něm nevědělo a výpravčí se musel se strojvedoucím domlouvat mobilním telefonem. Stalo se tak například v Břeclavi nebo ve Studénce,“ řekl mluvčí Federace strojvůdců ČR Libor Poláček. Drážní inspekce dnes oznámí všechny závěry svého vyšetřování železniční nehody v Moravanech. Komise: Zpřísněte kontroly pískovacích zařízení Nehodu ale šetřila i komise ministerstva dopravy, která své závěry zveřejnila už včera. „K nehodě došlo v důsledku ztráty součinnosti mezi vozidlem a tratí, která je podmínkou bezpečného fungování drážní dopravy. Bezprostřední příčinou ztráty této součinnosti bylo v daném případě nadměrné množství písku na kolejnici, který vytvořil izolaci mezi kolejnicí a koly vlaku. Tím došlo k následnému uvolnění vlakové cesty pro další vlak,“ stojí v tiskové zprávě komise.

Ta proto doporučila zpřísnit kontroly pískovacího zařízení a u starších lokomotiv toto zařízení nastavit na minimální hodnoty. Odborníci by měli také zvážit, zda je možné instalovat na lokomotivách přístroj kontrolující činnost pískovacího zařízení a dávkování písku na kolejnice.

Vedení Drážní inspekce závěr speciální komise zaskočil. „Jediná nezávislá instituce, která to (nehodu v Moravanech) může vyšetřit, je Drážní inspekce,“ uvedl včera náměstek ředitele inspekce Jan Kučera. Dodal, že je zvláštní, že komise stanovila příčinu nehody, aniž by se seznámila se závěry šetření inspekce. Zveřejnění zprávy ministerské komise zaskočilo i strojvedoucí. „Je to asi nějaká protiakce k tiskové konferenci Drážní inspekce,“ domnívá se prezident jejich federace Petr Čechák.

Nechybělo mnoho a v době rozluštění havárie v Moravanech mohla přijít další rána. V Bohuňovicích na Olomoucku se včera ráno málem srazily dva vlaky. Osobní vlak plný studentů projel červenou a zastavil jen několik desítek metrů před protijedoucím nákladním vlakem. I tuto nehodu šetří Drážní inspekce, která vyloučila, že by v tomto případě vjetí do zákazu zavinil písek na trati.

***

Vlaky dělilo 50 metrů

V Bohuňovicích na Olomoucku vjely včera v sedm hodin ráno na stejnou kolej dva vlaky. Vlaky se zastavily asi 50 metrů od sebe.

Osobní vlak se školáky mířícími do olomouckých škol projel červenou, a dostal se na stejnou kolej, po které se k Bohuňovicím blížila nákladní souprava. Hrozící srážce zabránili strojvedoucí osobního i nákladního vlaku. Na vině může být jak strojvedoucí, tak i chyba na zabezpečení.

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...