Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vlaky na přejezdech ignorují předpisy

Česko

Železniční přejezdy v České republice jsou hodnoceny dvojím metrem. Přejezd, před kterým Drážní inspekce kvůli nedostačujícímu rozhledu varuje, považuje správce železnice za dobrý.

PRAHA Nezpevněné podloží trati v zatáčce, shnilá prkna na mostě či přejezd, kde je naprosto nedostatečný rozhled. To je výčet nedostatků, které objevili inspektoři Drážní inspekce na tříkilometrovém úseku trati poblíž Ledče nad Sázavou.

Stalo se tak v půli dubna a nálezci začali okamžitě jednat. Správě železniční a dopravní cesty (SŽDC), která danou trať vlastní, okamžitě volali a poštou odeslali celkem pět oznámení. Měli pádný důvod. „Jde o velmi vážné závady. Kvůli chybějícímu štěrku pod kolejnicí může kolej při průjezdu vlaku ujet do strany a vlak poté vykolejí. Na přejezdu zase nedostatečné rozhledy dovolují, aby tu vlaky projížděly maximálně desetikilometrovou rychlostí. Ve skutečnosti se tu ale jezdí padesát. Tento úsek prostě čekal na nehodu,“ prohlásil Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.

Závady jsou na trati stále. Běží totiž třicetidenní lhůta, ve které musí SŽDC zareagovat a nedostatky odstranit. Zatímco u chybějícího štěrku či rozbitého mostu je pravděpodobné, že správci opravdu konat budou, u přejezdu je to takřka vyloučené. Důvod? Podle správy bude totiž přejezd v pořádku.

Problém je v tom, že Drážní inspekce a železniční správce měří české přejezdy jiným metrem. „My je posuzujeme podle platné normy, SŽDC podle svého vnitřního předpisu, který platí už několik let a říká, že se rozhledové poměry dají zkrátit až na polovinu. To ale popírá celý smysl nové normy,“ stěžuje si na přístup správce Kučera. Na normu nehledíme. Jinak by se v Česku vlaky ploužily SŽDC se svým sporným předpisem nijak netají. „Ano, přejezdy opravdu posuzujeme podle našeho benevolentnějšího předpisu S 4/3. A je to zcela logické. Kdybychom je hodnotili podle platné normy, tak by se na českých železnicích nedalo jezdit. Na všech problematických přejezdech by totiž byla rychlost snížena na 10 kilometrů za hodinu,“ říká mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.

Podle něj je snížení rychlosti často jediné opatření, které se dá pro větší bezpečnost přejezdu udělat. „Řada překážek, které vadí lepšímu rozhledu, jsou na cizích pozemcích. A nám chybí účinné prostředky, jak donutit majitele, aby tyto překážky odstranili. Vedeme složitá jednání, často s nulovým výsledkem,“ tvrdí mluvčí správy Pavel Halla.

Podle inspekce je nutné, aby se SŽDC hlášenými přejezdy zabývala. „I když se nám to nelíbí, ty vlaky tedy budou muset jezdit v těch místech pomaleji. Hlavní je, aby lidé dojeli bezpečně, a ne riskovat, že dojde k nehodě,“ říká Kučera.

Správa si ale trvá na svém. Od svého předpisu neodstoupí. A nedonutí ji k tomu ani žádný nadřízený orgán. Drážní úřad, který by mohl situaci vyřešit, totiž problém vědomě přehlíží. Nabízí se tak řešení ze zahraničí - značka poslouchejte vlak. V Rakousku ji používají právě v místech, kde nechtějí snížit rychlost a kde neumí vyřešit tamní nedostatečný rozhled.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!