Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Vlaky ochrání brzda na dálku

Česko

Automatický systém zastaví vlaky, když strojvedoucí projede na červenou, a hrozí tak nehoda

PRAHA Desítky zraněných cestujících, poraněný strojvedoucí i průvodčí. Škody přesahující 7,5 milionu korun. To je bilance loňské železniční nehody v Paskově u Ostravy. Za srážku dvou osobních vlaků mohla podle dosavadních šetření jediná věc. Strojvedoucí přehlédl při výjezdu ze stanice červenou a po čtyřech stech metrech se srazil s protijedoucím vlakem.

Vlaky by se nesrazily, kdyby byl na paskovském nádraží zabezpečovací systém, který dokáže napravit chybu strojvedoucího. Takzvaný systém VNPN totiž dokáže po průjezdu červené zastavit nejen dotyčný vlak, ale všechny ostatní soupravy, které by se s ním mohly srazit. „Zkratka VNPN znamená výstraha při nedovoleném projetí návěstidla. Funguje tak, že když vlak nedopatřením projede červenou, zastaví se všechny ohrožené vlaky na trase,“ popisuje systém mluvčí AŽD Jiří Dlabaja. Právě AŽD tento systém nedávno dokončilo.

Zařízení, po kterém volala Drážní inspekce ihned po paskovské nehodě, se však na zmíněném severomoravském nádraží neobjeví dříve než za rok. „To zařízení jsme teprve vyvinuli a nyní ho budeme testovat. To nám zabere tak rok až rok a půl. Až poté ho bude možné na české koleje montovat,“ dodává Dlabaja. V první fázi testování nebude systém vlaky přímo zastavovat. O projetí červené se strojvůdce dozví tak, že se mu v lokomotivě rozezvučí klakson. K zastavování vlaků přejdeme, až to bude vyzkoušené,“ říká Dlabaja.

Podle něj se VNPN objeví na tratích jakéhosi druhého stupně. Tedy ne na úplných lokálkách, kde by byla jeho montáž zbytečným luxusem, ani na koridorech, které už své zabezpečení proti projetí červené mají.

Cena popisovaného zařízení je zhruba 10 milionů korun. Ve srovnání s obdobným systémem ETSC, který vyžaduje po svých členských zemích Evropská unie, to není mnoho, evropský „zastavovač vlaků“ stojí stamiliony. „Systém ETSC, který požaduje unie, je velmi drahý. Musí se totiž montovat jak na koleje, tak na lokomotivy. Jeho cena je důvodem, proč se jeho zavádění protahuje,“ popisuje evropský systém náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jiří Kučera.

Projetí červené. Desítky případů ročně Projetí červené je na dráze poměrně častý jev. Jen od začátku letošního roku evidují inspektoři 13 takových přestupků. Ročně je to několik desítek. Česko má zatím štěstí, že jen v minimu případů při takové nehodě někdo zemře. Poslední takový případ se stal zhruba před deseti lety v Kozolupech na Plzeňsku. Při srážce dvou vlaků tam zahynul jeden ze strojvedoucích.

Daleko krvavější incident se stal kvůli projetí červené letos v únoru v Belgii.

Nedaleko města Buizingen poblíž Bruselu se srazily dva plně obsazené osobní vlaky. Zemřelo osmnáct lidí a devadesát pět cestujících bylo zraněno, z toho dvacet těžce. Na místě zemřeli i oba strojvůdci. Belgičanům se naskytl podobný obrázek jako Čechům před dvěma lety ve Studénce. Některé z vagonů byly potrhané jako papírové krabičky, některé trčely k nebi.

***

JAK SYSTÉM FUNGUJE

* Systém VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla) umí zastavit vlaky na dálku.

* Funguje tak, že když strojvedoucí omylem projede červenou, systém okamžitě zastaví nejen dotyčný vlak, ale i všechny ostatní vlaky, kterým srážka bezprostředně hrozí.

* Systém vyvinula v těchto dnech firma AŽD, která bude nyní složité zařízení testovat. Není jasné, jak dlouho testy potrvají. Přibližně rok až rok a půl.

* Poté se zmíněné zařízení bude montovat na tratě druhého stupně. Tedy ne na lokálky, kde by byl takový systém zbytečným luxusem. A ani ne na koridorové tratě, které už své zabezpečení proti projetí červené mají.

* Zabezpečení jedné průměrně rozlehlé železniční stanice bude stát zhruba 10 milionů korun.

O projetí červené se strojvůdce dozví tak, že se mu v lokomotivě rozezvučí klakson.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!