Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V mrazech jsou jako rozbité. Vlaky s novým zabezpečovačem mají problém

  17:45
Vlaky vybavené železničním zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Pokud se rychloměr lokomotivy obalí sněhem a náledím, chová se jako rozbitý. Systém následně vlak zastaví, a spoje se kvůli tomu zpožďují. Komplikace se objevují zejména v okolí České Třebové, potvrdilo ministerstvo dopravy a České dráhy (ČD). Podle ministra dopravy Martina Kupky náprava potrvá maximálně tři měsíce.
Předání poslední lokomotivy z řad 163 a 363 dovybavené ETCS pro ČD Cargo na...

Předání poslední lokomotivy z řad 163 a 363 dovybavené ETCS pro ČD Cargo na nádraží v Plzni. (1. 11. 2022) | foto: Petr Eret, MAFRA

Problém vzniká u čidel na podvozcích lokomotiv. „Rychloměr, když se obalí sněhem, krustou, náledím, tak se chová, jako by byl rozbitý,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec. Systém v takové situaci vyhodnotí informaci jako chybu a vlak nouzově zabrzdí. Se zjištěním přišel Český rozhlas-Radiožurnál.

Problémy s ETCS zatím neměly zásadní vliv na jízdní řády, řekl Radiožurnálu ministr Kupka. Úřad jedná s dodavatelem technologie, společností Alstom, na nápravě, která by podle Kupky měla trvat maximálně tři měsíce. „Záleží nám na tom, aby se to podařilo zvládnout v tom opravdu nejbližším období dvou tří měsíců,“ uvedl ministr.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. Systém má omezit dopady chyb strojvedoucích a sjednocuje zabezpečovací technologie na železnici v zemích Evropské unie, což má usnadnit mezistátní cesty vlaků.

Výhradní provoz se zabezpečovacím systémem ETCS je od začátku letošního roku zavedený na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov a od 8. ledna na trase Břeclav - Bohumín. Následovat budou od 15. ledna úsek mezi stanicemi Česká Třebová a Břeclav s výjimkou brněnského uzlu a od 22. ledna úsek Praha-Běchovice - Česká Třebová. Už od loňska funguje ETCS na regionální trati z Olomouce do Uničova, kde se systém zkoušel v ostrém provozu.

Autoři: ,