Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Vltava získá nové převozníky

Česko

  10:30
PRAHA - Přívozy se vracejí. Vzniknou u Karlova mostu i mezi třemi pražskými ostrovy.

Přívozy se obnovují. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Doba, kdy bylo možné pro překonání Vltavy využít výhradně most nebo případně metro, jsou nenávratně pryč. Do hlavního města se totiž po letech postupného rušení a skomírání vracejí tradiční přívozy. Osmnáctého června bude obnoven jeden z nejstarších z nich.

Člun pro deset lidí začne pendlovat mezi staroměstskou stranou Karlova mostu a malostranskou Čertovkou. Provoz lodi bude přizpůsoben především turistům, kteří za pohled na památky z říční hladiny platí 290 korun.

Novinkou je však služba pro obyvatele Prahy 1, kteří budou mít cestu čtyřikrát denně zcela zdarma. Bude to v jedenáct hodin dopoledne, v poledne, v šest a v sedm večer.

 „V tyto hodiny převezeme každého, kdo nám dokáže svůj trvalý pobyt v Praze 1. V doprovodu dospělé osoby svezeme i děti do patnácti let,“ vysvětlil podmínky převozu Zdeněk Bergman, majitel První všeobecné člunovací společnosti, která bude přívoz provozovat.

Údaj o bydlišti bude pro cestující na malé lodi naprosto klíčový. Když se totiž u Karlova mostu nalodí například člověk z Prahy 3, cesta na druhý břeh se mu notně prodraží. Zaplatí totiž stejně jako turista – 290 korun. Tato situace by však nemusela trvat dlouho. „Přemýšlíme, že bychom časem snížili vstupné pro všechny Pražany. Tak na několik desítek korun,“ řekl Štěpán Rusňák z člunovací společnosti.

Propojení obou břehů u nejstaršího pražského mostu není ale jediným naplánovaným přívozem ve městě. Zhruba o rok později by měla být zřízena lodní linka, která by propojila všechny tři centrální pražské ostrovy. Mezi Žofínem, Střeleckým a Dětským ostrovem by měla vyplout takzvaná želva, tedy loď pro dvacet lidí, která tuto trasu brázdila i v minulosti.
 „Kdysi dávno tu už jezdila . Myslím, že na ní byly normální laminátové sedačky z tramvaje. Chtěli bychom novou zrekonstruovanou želvu začlenit do pražské integrované dopravy,“ řekl k plavidlu mluvčí Prahy 1 Alexandr Koráb. Na lodi by se tak platilo běžnou 20korunovou jízdenkou nebo průkazkou MHD. Loď by vlastně propojila několik různých sportovišť, které chce na ostrovech zřídit první městská část.

Posledním a nejvzdálenějším projektem, který by měl vzniknout v horizontu několika let, je lodní linka vinoucí se podél nábřeží od Vyšehradu na Štvanici. Loď by se poměrně často zastavovala u náplavek, které by se měly do té doby proměnit v oblíbenou rekreační zónu. „Měly by tam být pláže, restaurace a vznikly by tu také zastávky lodi,“ řekl Koráb. Se zavedením jízdnéhoMHDse na nejdelší pravidelné lodní lince nepočítá.

Autor: