Středa 20. října 2021, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Vltava získá nové převozníky

Česko

  10:30
PRAHA - Přívozy se vracejí. Vzniknou u Karlova mostu i mezi třemi pražskými ostrovy.

Přívozy se obnovují. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Doba, kdy bylo možné pro překonání Vltavy využít výhradně most nebo případně metro, jsou nenávratně pryč. Do hlavního města se totiž po letech postupného rušení a skomírání vracejí tradiční přívozy. Osmnáctého června bude obnoven jeden z nejstarších z nich.

Člun pro deset lidí začne pendlovat mezi staroměstskou stranou Karlova mostu a malostranskou Čertovkou. Provoz lodi bude přizpůsoben především turistům, kteří za pohled na památky z říční hladiny platí 290 korun.

Novinkou je však služba pro obyvatele Prahy 1, kteří budou mít cestu čtyřikrát denně zcela zdarma. Bude to v jedenáct hodin dopoledne, v poledne, v šest a v sedm večer.

 „V tyto hodiny převezeme každého, kdo nám dokáže svůj trvalý pobyt v Praze 1. V doprovodu dospělé osoby svezeme i děti do patnácti let,“ vysvětlil podmínky převozu Zdeněk Bergman, majitel První všeobecné člunovací společnosti, která bude přívoz provozovat.

Údaj o bydlišti bude pro cestující na malé lodi naprosto klíčový. Když se totiž u Karlova mostu nalodí například člověk z Prahy 3, cesta na druhý břeh se mu notně prodraží. Zaplatí totiž stejně jako turista – 290 korun. Tato situace by však nemusela trvat dlouho. „Přemýšlíme, že bychom časem snížili vstupné pro všechny Pražany. Tak na několik desítek korun,“ řekl Štěpán Rusňák z člunovací společnosti.

Propojení obou břehů u nejstaršího pražského mostu není ale jediným naplánovaným přívozem ve městě. Zhruba o rok později by měla být zřízena lodní linka, která by propojila všechny tři centrální pražské ostrovy. Mezi Žofínem, Střeleckým a Dětským ostrovem by měla vyplout takzvaná želva, tedy loď pro dvacet lidí, která tuto trasu brázdila i v minulosti.
 „Kdysi dávno tu už jezdila . Myslím, že na ní byly normální laminátové sedačky z tramvaje. Chtěli bychom novou zrekonstruovanou želvu začlenit do pražské integrované dopravy,“ řekl k plavidlu mluvčí Prahy 1 Alexandr Koráb. Na lodi by se tak platilo běžnou 20korunovou jízdenkou nebo průkazkou MHD. Loď by vlastně propojila několik různých sportovišť, které chce na ostrovech zřídit první městská část.

Posledním a nejvzdálenějším projektem, který by měl vzniknout v horizontu několika let, je lodní linka vinoucí se podél nábřeží od Vyšehradu na Štvanici. Loď by se poměrně často zastavovala u náplavek, které by se měly do té doby proměnit v oblíbenou rekreační zónu. „Měly by tam být pláže, restaurace a vznikly by tu také zastávky lodi,“ řekl Koráb. Se zavedením jízdnéhoMHDse na nejdelší pravidelné lodní lince nepočítá.

Autor:

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...