Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch

Voda na exoplanetě do třetice všeho nejlepšího

Česko

Na Marsu už se vodu podařilo objevit nejméně čtyřikrát, posteskl si jeden astronom při letošní zprávách o výsledcích sondy Phoenix. Úplně totéž platí ale i mimo sluneční soustavu. Voda by totiž měla být jednou z nejběžnějších látek ve vesmíru. Prokázat její přítomnost na exoplanetách, tedy tělesech této kategorie obíhajících jiné hvězdy, se ale dlouho nedařilo.

První radostné zprávy se objevily u dvou různých planet až v loňském roce, ovšem skeptici na nich nenechali ani nit suchou.

Důkazy prostě nebyly příliš přesvědčivé. Ve včerejším čísle časopisu Nature se ale objevila nová pozorování, pořízená skupinou pod vedením Carla Grillmaira ze Spitzer Science Center v kalifornské Pasadeně. I podle vědců, kteří se na studii neúčastnili, jde o „jasné a jednoznačné důkazy“ o přítomnosti H2O, a to v podobě páry, na planetě mimo naši soustavu.

Nezpochybnitelné důkazy tvoří spektroskopická analýza: tedy díky rozboru světla procházejícího atmosférou dané planety.

Výsledky pochází ze sledování HD189733b, plynného obra obíhajícího v blízkosti mateřské hvězdy.

Nabízí se samozřejmě otázka, proč se voda neobjevila ve spektrech pořízených dříve. Grillmair se domnívá, že vysvětlením by mohla být jednoduše nepřízeň počasí. Bouře ve vyšších vrstvách atmosféry mohla zabránit pořízení průniku světla z nižších vrstev atmosféry, ve kterých je i voda. Že bychom měli první zprávy o počasí z jiné soustavy?

Planeta rozhodně nemá podmínky pro udržení života byť jen vzdáleně podobného našemu. Význam práce je v jejím povzbudivém účinku: současné přístroje se ukázaly ve zkoumání exoplanet úspěšnější, než se astronomové domnívali. A protože s jídlem roste chuť, odborníci patrně budou stále hlasitěji volat po zavedení další generace přístrojů, které umožní podobně zkoumat i malé, kamenné planety podobné Zemi.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat