Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Vodáci chtějí v Brně vlastní kanál. Je ho možné postavit v záplavové zóně?

Česko

  12:00
BRNO - Může se vodácký kanál stavět v záplavovém území, tedy v sousedství řeky? Odpověď na zdánlivě jednoduchou otázku je poslední bariérou v přípravě projektu vodáckého kanálu v Brně – Horních Heršpicích. Předpisy totiž nepočítaly, že by v okolí řek vznikaly podobné stavby – a tak se k záměru musí vyjádřit ministerští úředníci.

Heršpické sportoviště by mohlo kromě profesionálních sportovců přilákat k vodním sportům tisíce lidí, tvrdí autoři foto: VIZUALIZACE ARCHIVReprofoto

"Je to snad poslední problém, který projekt brzdí," přiznává Rudolf Drnec z Klubu turistů a lyžařů Brno, který záměr stavby zaštiťuje. Podle něj by mělo kladné vyjádření přijít brzy. Bez ministerského vyjádření totiž stavba nemůže získat povolení. "Předpisy jsou v tomto striktní, postihují i další stavby včetně přístavišť," poznamenala Anna Hubáčková z odboru životního prostředí krajského úřadu.

Vizualizace – situace kanálu

Vodácký kanál mezi řekou Svratkou, Sokolovou a Kšírovou ulicí má být jedinečný v tom, že bude fungovat jako "uzavřený" – vodu načerpá ze Svratky, ale poté už ji z konce kanálu na jeho začátek mají honit čtyři mohutná čerpadla. Vodáci přitom vše připraví až po získání územního rozhodnutí. "V tomto okamžiku spěje do finále i změna územního plánu, takže během několika týdnů by mělo být papírově vše připraveno. To je podmínka pro podání žádostí o dataci z evropských fondů," poznamenal Drnec.

Plán na vodácký kanál v Heršpicích

Kanál by měl ležet na pozemcích mezi korytem Svratky, Kšírovou a Sokolovou ulicí v Brně – Horních Heršpicích.

Sloužit by měl pro trénink i závody na divoké řece, jízdy na kánoích, kajacích, raftu, ale i nácvik pro záchranáře a výcvik pro školy. Měl by i hodiny pro veřejnost, teoreticky by dolní část mohla sloužit pro koupání.

Cenu stavby odhadují odborníci na 77,9 milionu korun, chtěli by na ni získat evropské dotace.

Uzavřený oběh vody, pouze doplňovaný z řeky Svratky, činí areál méně závislý na aktuálním průtoku ve Svratce.

Celková délka kanálu má být 350 metrů, výškový rozdíl mezi horní a dolní nádrží 5,2 metru.

Průtok až 16 metrů krychlových za sekundu mají zajistit čtyři čerpadla.

U areálu by vzniklo i zázemí pro vodáky včetně půjčovny, skladu, klubovny, případně kempu. Vznikly by i stálé a mobilní tribuny.

Na té by se podle něj už mělo podílet město Brno, které v oblasti chystaného kanálu buduje rozlehlý sportovní areál. Na druhém břehu Svratky už například funguje baseballové hřiště. Varianta v Pisárkách padla, byla by výrazně dražší Na jižní Moravě zatím vodáci podobný kanál nemají – pouze při upouštění Vírské přehrady mohou využít areál pod její hrází. Vodáci zvažovali i vybudování "přírodního" kanálu v Brně-Pisárkách na místě nynějších vodárenských nádrží. Ten by ale kvůli komplikované poloze u velkého městského okruhu vyšel až o třetinu dráž než heršpický, jehož cenu odhadují projektanti na bezmála osmdesát milionů korun.

Kanál má nabídnout zázemí jak sportovcům, tak například záchranářům k vyzkoušení pomoci v divoké vodě, ale také studentům, kteří absolvují povinný vodácký výcvik na raftu, kajaku, kánoích či jiných plavidlech včetně hydrospeedu. Tomu by mělo být možné uzpůsobit nejen rychlost toku vody, ale i strukturu koryta úpravami překážek, jejich umístění, sklonu či třeba umístěním slalomových branek.

Vizualizace záměru - pohled

Dráha by tak mohla vyhovovat jak začátečníkům, tak mistrům v různých sportovních odvětvích, kteří by mohli využívat všechny proudy, válce a další vodní překážky. Originální má být i řešení "výstupu" mezi dolní a horní nádrží, o ten by se měl postarat transportní pás, aby vodáci mohli pokračovat rovnou nahoru bez vystupování z lodě či raftu.

ČTĚTE TAKÉ:


Primátor Roman Onderka označil projekt za velice zajímavý, proto ho radnice hodlá podporovat. Navíc by pomohl vyřešit i další problém, jeho těleso by se stalo součástí protipovodňových opatření v této části Brna. Dobře skončil také posudek vlivu stavby na životní prostředí, ministerstvo rozhodlo, že se stavbou nebude zabývat. Stavba by podle iniciátorů mohla být hotova do roka po zahájení. Budou-li na ni peníze. Podobný kanál fungující u Lipska navštěvuje osmnáct tisíc lidí ročně.

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat