Kryt byl nalezen na pomezí Kraje Vysočina a Pardubického kraje. „Ležel uprostřed pole mezi obcemi Chuchel a Rostejn u Sečské přehrady,“ uvedla Dvořáková s tím, že nevznikly ani žádné škody na majetku.
Aero vyhlíží dodávky desítek letadel do zahraničí |
Na vyšetření incidentu spolupracuje i výrobce letadel Aero Vodochody. Podle mluvčího Tobiáše Tvrdíka zatím není jasné, zda se jednalo o technickou závadu.
Podobná nehoda se stala bitevníkům již v minulosti. V roce 2016 odpadl kryt kabiny taktéž u dvoumístného stroje. Nikdo tehdy také nebyl zraněn, letouny kvůli incidentu čtyři dny nelétaly. Tenkrát byl podle Tvrdíka příčinou nehody lidský faktor.
Podle Dvořákové se nehoda stala při běžném výcvikovém letu na dvoumístném stroji. „V průběhu letu došlo k odpadnutí překrytu kabiny. Posádka zareagovala dle předepsaných postupů, klesla na nižší letovou hladinu a v pořádku přistála na domovské základně,“ uvedla.
„Společnost Aero Vodochody plně spolupracuje na vyšetření incidentu a jsme připraveni poskytnout plnou součinnost. Zatím není jasné, zda se jednalo o technickou závadu. Je potřeba počkat na závěry komise,“ řekl mluvčí Tobiáš Tvrdík.
Armáda letouny L-159 ALCA používá od roku 2000. V současné době jich má 24, z toho osm dvoumístných. Určeny jsou především k podpoře pozemních vojsk, k vedení průzkumu a v omezené míře i ke vzdušnému boji.
V dubnu 2017 z malého sportovního letadla, které se zřítilo u Dubu na Prachaticku a jehož pilot zahynul, odpadlo během letu několik částí. Podle svědků se zřejmě odlomila část křídla.V říjnu 2010 pilot armádního bitevníku L-159 odhodil u Drnovic na Blanensku přídavné palivové nádrže. Jedna prázdná nádrž spadla do pole, druhá na okraj pozemku továrny. Výsledky vyšetřování pak prokázaly chybné zadání při programování palubního počítače pilotem letounu. Vzhledem k tomu, že pilot systém špatně nastavil, tak v okamžiku, kdy měl nad Drnovicemi simulovat odhoz pum, skutečně na obec „zaútočil“ odhozením nádrží.