Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Volební kampaň stála Zemana 17 milionů korun, uvádí jeho web

Česko

  7:54aktualizováno  10:26
PRAHA - Volební kampaň stála současného prezidenta Miloše Zemana na nepeněžitých bezúplatných plněních téměř 17 milionů korun. Zeman to uvedl na svém volebním webu. Na účet dostal další 4,5 milionu korun. Většinu reklamy za něj zaplatila Strana práv občanů, spolek Přátelé Miloše Zemana nebo společnost Euro - Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace z uveřejněného výpisu nevyplývá. Údaje zveřejnili i další kandidáti, Jiří Drahoš finanční i nepeněžní příjmy vyčíslil na necelých 37 milionů.

Billboard na podporu kampaně Miloše Zemana. foto:  Petr Topič, MAFRA

Zeman do bezúplatných plnění nezahrnul náklady na cesty do krajů, které byly financovány z krajských rozpočtů. Prezidentovi kritici tvrdili, že Zeman cesty využíval ke své propagaci před letošními volbami. Hrad takovou interpretaci Zemanových návštěv krajů odmítal.

Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti do pondělní půlnoci.

Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.

Transparency International: Zemanova kampaň je neprůhledná

Organizace Transparency International v pondělí uvedla, že vzhledem k billboardům a online reklamě musela stát Zemanova kampaň desítky milionů korun. Kampaň označila za neprůhlednou, o Zemanových sponzorech se podle organizace není možné nic dozvědět.

Zemanovu kampaň kritizuje i organizace Rekonstrukce státu. „Ze strany Miloše Zemana je to podle nás systematické obcházení zákona o volbě prezidenta republiky,“ uvedla analytička organizace Magdaléna Klimešová. Zemanovi sponzoři podle ní zůstávají skrytí. Uvedla rovněž, že panuje podezření o napojení spolku Přátelé Miloše Zemana na peníze z Ruska.

Podle informací z volebního webu nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce ji zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.

Financování prezidentských kampaní: nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledný Zeman

Tisk a rozesílání letáků do schránek s „životním příběhem“ Zemana zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro - Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS.

Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference, vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.

Statisíce od podporovatelů, haléře od odpůrců

Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion mu darovala firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu.

Dalších 900 000 korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od P. M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel 100 000 korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.

Drahoš přiznal finanční dary za 34 milionů, Horáček si kampaň platí sám

Další prezidentští kandidáti na svých webových stránkách vykázali jako takzvané bezúplatné plnění pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků, náklady na jízdné nebo výrobu videí. Například Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650 000 korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450 000 korun nebo kinoreklama v CineStar za 330 000 korun.

Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžité plnění měla hodnotu asi 256 000. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí ve středu oznámil, že tři z devíti kandidátů na prezidenta neuvedli na oficiálních stránkách přehled s informacemi o osobách, které jim daly peněžitý dar na kampaň. Neuvedl však, kdo pochybil. Úřad může za pochybení udělit pokutu až 300 000 korun.

Autor: