„Golf je naším nejpopulárnějším modelem. Je logické, že jej představujeme i jako kabriolet,“ uvedl včera novinku na právě zahájeném 81. ženevském autosalonu šéf koncernu Martin Winterkorn. A sám si hned vyzkoušel, jak se sedí za volantem kabrioletu VW Golf.
Volkswagen představil své vozy příběhem. Auta obklopená lidmi jako v běžném životě, což plně odpovídá tematickému zaměření letošní přehlídky nových aut v Ženevě. Mottem letošního autosalonu je totiž vztah automobilu a člověka, jeho životního prostředí.
Ekologii již tradičně zdůrazňuje většina vystavovatelů, v každé expozici je nejméně jedno auto s emisemi CO2 nižšími než 120 gramů na kilometr, což je limit stanovený Evropskou unií pro průměr všech modelů jedné značky od roku 2012. Čtyři desítky ekologicky čistých aut jsou v Ženevě vystaveny i v prostoru mezi šestým a sedmým pavilonem.
To hlavní, co zajímá návštěvníky i automobilky, jsou ale nové tvary, nové barvy, nové motory, zcela nová auta.
Automobilky v Ženevě samozřejmě soutěží o to, jak nejlépe své modely představit, jak nejlépe zaujmout. Volkswagen, který se chce během osmi let stát největší světovou automobilkou, obklopil své vozy lidmi, kteří se jakoby o auta nezajímají. Lížou zmrzlinu a okolo jede auto. Běžná situace.
Podobně se představila i mladoboleslavská Škodovka. Její expozice má tvar budoucích prodejních center, vše v bílé a jarně zelené barvě, před hlavním panelem dvě břízy. Naproti tomu řada automobilek v Ženevě argumentuje jen čísly. Japonská Toyota připomněla své světové prvenství v hybridních pohonech. „Čtrnáct let vyvíjíme, vyrábíme a prodáváme vozy s hybridními pohony. Nejsou to studie, nejsou to koncepty jako u jiných značek, prodali jsme již tři miliony hybridních vozů. Ušetřili jsme tak světu 18 milionů tun emisí CO2 a sedm miliard litrů benzinu,“ řekl Didier Leroy, prezident Toyota Motor Europe.
Pokračování na straně 17
Volkswagen i Škoda představily...
Dokončení ze strany 15
Zároveň zdůraznil, že například hybridní vůz Toyota Prius má 2,5krát méně defektů, než je evropský průměr podle zjištění německé certifikační společnosti TUV. Nezmínil však, že loni Toyota svolala k preventivním prohlídkám více než milion svých vozů kvůli podezření z různých poruch. V Ženevě Toyota představila jako novinku model Prius+, což je hybridní vůz Prius protažený tak, že pojme sedm, a ne jen pět cestujících. S hybridním pohonem Toyota představila i malý vůz Yaris, přitom ještě před pěti lety nepovažovala hybridní pohon, tedy kombinaci benzinového motoru s elektromotorem, u malých aut za efektivní. Novinkou Toyoty je i model EV, což je miniauto IQ s elektromotorem. Čísly a historií argumentoval i Fiat, který se předloni potýkal s existenčními problémy. V Ženevě představil několik nových designových verzí tradičního modelu Fiat 500, který se prodává ve 120 zemích světa, oblíbený je i v Japonsku nebo v Číně. V Mexiku má Fiat továrnu, která ročně vyrábí 120 tisíc „pětistovek“ pro Spojené státy, Mexiko a Brazílii. Zcela novým vozem byl Fiat Freemont, crossover stvořený ve spolupráci Fiatu a americké automobilky Chrysler. Na evropský trh jej chce Fiat uvést letos na podzim, cena zatím není známa.
Ze sedmi set zcela nových nebo inovovaných aut v Ženevě tisíce novinářů nejvíce zaujaly supersporty. Značka Porsche překvapila čtyřmístným modelem s hybridním pohonem.
Nezvyklé je i čtyřmístné Ferrari FF s šestilitrovým motorem a maximální rychlostí 335 km/h. Zájem novinářů ale vzbudil i koncept Audi A3 s ostře řezanými hranami či podobně tvarovaný model Vision D Škodovky, který se ale podle šéfa firmy Winfrieda Vahlanda nikdy nebude vyrábět. „Jde o ukázku prvků, které budou obsaženy v nových verzích našich modelů v příštích letech,“ připomněl Vahland.
O autorovi| VLADIMÍR KALÁB, zpravodaj LN na autoshow