Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vondra: Pokud stroje CASA nepoletí, odstoupíme od smlouvy

Afghánistán

  10:23aktualizováno  13:43
PRAHA - Pokud výrobce letadel CASA neodstraní včas jejich závady, tak aby letouny byly plně funkční, navrhne ministerstvo obrany odstoupení od miliardové smlouvy. Novinářům to řekl šéf resortu Alexandr Vondra. Lhůta podle obrany vyprší koncem května příštího roku.

Letadla v nynějším stavu nelze nasadit do misí a trpělivost obrany není bezbřehá, řekl Vondra. Lety nových dopravních letounů CASA zastavil koncem října kvůli opakovaným poruchám náčelník generálního štábu.

ČTĚTE TAKÉ:

"Problémy již trvají příliš dlouho, nebudou-li tyto reklamace vyřízeny včas a řádně, navrhnu vládě odstoupení od smlouvy v plném rozsahu," řekl Vondra. Jeho náměstek Rudolf Blažek na dotaz novinářů doplnil, že letadla mají být v bezvadném stavu dodána do 30. listopadu, nejzazší termín pro splnění dohodnutých podmínek je pak do šesti měsíců, tedy koncem května.

Naposledy vysadil motor

Vondra novinářům řekl, že po dvou incidentech s poruchami strojů CASA, které se odehrály koncem října, se obrana obrátila s reklamací na výrobce letounů společnost Airbus Military a jejich dodavatele firmu Omnipol.

"Požadujeme urychlené odstranění všech reklamovaných závad, protože žádný ze čtyř letounů nyní není schopen plnit úkoly, pro které byl pořízen. Kvůli nefunkční integraci pasivní obrany a problémům se softwarem není možné tyto letouny nasadit do zahraničních misí, například v Afghánistánu," řekl Vondra.

Ministr obrany Alexandr Vondra vystoupil v Libavé na tiskové konferenci k budoucnosti tamního vojenského prostoru.

Ministr dodal, že v případě vrácení letadel CASA má obrana připraven "plán B". Jeho podrobnosti ale nesdělil. Vondra před časem zakázal prodávat vyřazené ruské antonovy, které měly stroje CASA nahradit. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka by další nasazení zastaralých ruských letounů v armádě vyžadovalo jejich modernizaci, která by stála okolo 70 milionů za jeden stroj. Uvedení letadel do provozu by přišlo na dalších zhruba 70 milionů a piloti by museli projít půlročním výcvikem, protože na letounech již tři čtvrtě roku nelétali, dodal Picek.

Náčelník generálního štábu zakázal lety strojů CASA na konci října.Reagoval tak na dvě poruchy letadel. Při jednom z incidentů mělo letadlo před přistáním závadu, při níž mimo jiné vysadil motor. Picek dnes uvedl, že letadla budou vzlétat pouze kvůli odstranění současných nedostatků.

Armáda již letos zakázala lety strojů CASA dvakrát. K poslednímu případu ustavila vyšetřovací komisi. Její výsledky dnes novinářům představil podplukovník Petr Chamrad. Posádka podle něj vypnula motor v souladu s platnými postupy pro krizové situace. Důvodem, který ji k tomu donutil, byla chybná indikace činnosti motoru, kterou zapříčinil výpadek části elektrické instalace v letadle.

INFOGRAFIKA:

Při prošetřování příčin závady vedoucí k vypnutí motoru inspekce ministerstva obrany přišla také na to, že v při letu do Španělska a zpět došlo k samovolnému přeladění frekvencí navigace a komunikačních systémů. Podobnou závadu již obrana v minulosti reklamovala, výrobce se ji pokusil odstranit modernizací programového vybavení letadla, závada však přetrvává, dodal Chamrad.

Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý. Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Podle Evropské komise Česká republika údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.

Autoři: ,