M. I. A. se v hudbě stala bez nadsázky jednou z emblematických umělkyň poslední dekády. Reprezentuje třetí svět, který zasnubuje elektronické beaty se svými rytmy a vrhá je zmutované zpátky do metropolí Západu. I hit Paper Planes, který zněl v Milionáři z chatrče, obsahuje ten motiv: kloužeme do vašeho světa šikovně a nenápadně jako papírové vlaštovky. Když teď v klipu americký voják zblízka prostřeluje hlavu dítěti, říká si člověk: co všechno klouže do západního světa spolu se sympatizanty téhle dikce? A neměli jsme to čekat? Původem cejlonská Maya Arulpragasam, dcera jednoho z vůdců hnutí Tamilských tygrů, už od prvního alba tvrdí: Protiamerický odboj je oprávněný, partyzánství je sexy.
Mimochodem, agitační klip natočil Francouz Romain Gavras, který už dřív doprovodil hudbu skupiny Justice obrazy rasových a sociálních bitek. Hudebnímu publicistovi tu nakonec nejvíc leze na nervy to, že k tomuhle není žádná hudba potřeba, platí to jen naopak: pro sdělení je výhodné parazitovat na Miině popularitě. Anebo je taková úvaha scestná, protože bez bojů svého otce by se M. I. A. nikdy nepostavila k mikrofonu? Na každý pád se nedá brát na lehkou váhu agitace od zpěvačky, kterou jen přes Twitter sleduje sto tisíc lidí. Svému albu zjednala předehru, jež rozhodně nenese vzkaz o hudbě spojující národy.
O autorovi| Pavel Klusák, hudební publicista