Doménou Jana Jaroše z COHN studia je design užitkových předmětů. S oblibou využívá sklo, kov a dřevo. Jako jeden ze svých nejzdařilejších produktů označuje atypické svítidlo z nerezové planžetoviny. „K tomuto produktu mě inspirovala diskokoule, kterou má doma pověšenou jedna kolegyně. Svítidlo, které jsem navrhl, tedy nejen svítí, ale zároveň odráží světlo dopadající na jeho venkovní plášť,“ popisuje designér. Nekonvenční nápady jsou přirozenou součástí každodenní práce mladého designového studia. Nechte se jimi inspirovat.
1 VNÍMÁM KOUZLO STARÝCH ČASŮ
Člověk se cítí dobře v interiéru, kde má možnost pozorovat něco odlišného, jedinečného nebo nečekaného. V mnoha případech to jsou solitéry starého nábytku, starožitné předměty, sochy či obrazy, které dotvářejí daný prostor a vypovídají něco o vkusu současného majitele. Žijeme v Evropě, nikoli v Americe, kdy je součástí života pravidelné stěhování a vzpomínky a památky po rodičích skončí v papírové bedně. Naučme se šetrně zacházet s fragmenty historie. Občas sedávám na kancelářské židli ze sklolaminátové skořepiny od Eamsových. Je to sice klasická ikona designu 50. let, ale lépe se cítím v obyčejném křesle Thonet z ohýbaného dřeva nebo ve štosovatelném křesle Anonima od Firmy Castelli.
2 MILUJI HUMOR
Předměty s logickým tvarem v sobě mají neobvyklé kouzlo.
Nemusíte kolem nich chodit půl hodiny, abyste poznali, jak se zapínají, nebo dokonce jak je máte uchopit. Naproti tomu oceňuji v designu humor. Díky němu si k danému předmětu najdete mnohem rychleji vztah. Sám často pracuji s archetypy, a proto mám rád například nábytek od Rona Arrada. Rovněž ze starší generace je tu Ingo Maurer, který je nejen jedinečným světelným mágem, ale jeho artificiální lampy disponují také velkou dávku humoru. Protipólem těchto bonvivánů designu je strohá logičnost s obrovskou sílou elegance, ale i jisté německé chladnosti. Dále pak nezapomenutelná produktová linie spotřební elektroniky firmy Braun ze 60. a 70. let minulého století, kterou navrhl Dieter Rams. Dnes z jeho návrhů vycházejí designéři firmy Apple.
3 VYBÍRÁM SI
Nalezením předmětů, které vás oslovují, obohaťte interiér domu či bytu. Pokuste se objevit období, kterému zůstanete věrni po celý život. Zkuste třeba 30. léta minulého století typická úsporností tvarů, jednoduchostí a praktičností. Toto období nechává vyniknout použité materiály. Funkčnost těchto věcí až do dnešní doby není dána jen jejich precizním zpracováním, ale i velice logickým návrhem v konstrukci. Velice jednoduše provedené polohovací křeslo od Jindřicha Halabaly je lehké i elegantní. Nebo porcelánový servis koule od Ladislava Sutnara, jehož konvice se velice dobře drží a i v dnešní době působí naprosto moderně.
4 OBJEVUJI JEDINEČNÝ STYL
Těžký a neforemný nábytek do interiéru nepatří. Nerad vidím nábytek takzvaného holandského typu s masivní dubovou konstrukcí a koženým čalouněním. A neustále mě zaráží, jak silná je poptávka po tomto typu vybavení. V interiéru přece nemusí mít všechno pravé úhly a nálepku nejnovějšího trendu. Interiér vnímám jako prostor k bydlení, který s námi žije a s námi se mění. Proto se ve studiu snažíme sestavit databázi předmětů, které mají bytovým architektům i laickým milovníkům designu napomoci k vytvoření volně dýchajícího prostoru bez ohledu na tok času. Snažím se tak bojovat proti všem obchodním řetězcům s nadprodukcí řadového nábytku. Výbornou akcí je také Designblok.
5 INSPIRUJI SE VENKOVEM
Nechte se okouzlit krásnými věcmi všeho druhu, které nás upozorňují na fakt, že vymyslet něco opravdu nového a absolutně originálního není jednoduché. V přírodě nacházím odpočinek i zdroj nápadů. Pokud chceme nabídnout světu něco opravdu jiného, je třeba vycházet především z bohatství, které je u nás. Inspirujme se venkovem. Tvary věcí tu po mnoho generací formoval pověstný selský rozum. Obdivuji přírodní útvary. Třeba oblé tvary kamenů v korytě potoka. Jako příklad venkovské inspirace uvedu stoličku s názvem EVA. Podobá se pařezu v lese. Zarážka proti přepadnutí představuje klín, vzniklý na pařezu. Tvoří komplet se stolečkem VAŠEK, jejž kolegyně Kamila Hornychová ozdobila pískovaným vzorem evokujícím folklorní výšivku.