Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všichni jsme herci v českém filmu

FILMOVÝ DIÁŘ Milionář z chatrče pobral osm Oscarů. V Indii, kde byl natočen, jeho úspěch vzbudil nadšení i pobouření. To druhé proto, že romantizuje prostředí slumů a že vydělává na chudobě jejich obyvatel. Něco na tom je: přístřešky postavené z vlnitého plechu vedle skládek skutečně vypadají jako celkem fajn místa ke klukovským hrám, a nic na tom nezmění ani příležitostný masakr.

Americké recenze Menzelova filmu Obsluhoval jsem anglického krále, který v USA nastoupil do kin před půl rokem a na DVD tam vyšel minulý týden, nešetří chválou. Ať už si člověk o jeho kvalitách myslí cokoliv, stejně má pocit, že se s ním reakce typu „film přináší všeobecně srozumitelnou výpověď o tom, jak přežít fašismus cestou kolaborace“ (Boston Globe) příliš nepotkávají a s Hrabalovou předlohou se míjejí o celé míle.

Před týdnem premiérované Mlčení Lorny patří i přes své kvality mezi filmy, jež Albánce ukazují jako národ pasáků, podobně jako na podzim thriller 96 hodin. V neděli na ČT 2 běžela americká adaptace Nesnesitelné lehkosti bytí, která události našeho srpna 1968 předváděla způsobem pro pamětníky jen málo uvěřitelným.

Když si to jeden poskládá dohromady, přepadne ho z toho deziluze. Myslel si, že když uhýbal kulkám při Zachraňte vojína Ryana, účastnil se invaze v Normandii. Když zašel na Město bohů, proběhl se po drsných čtvrtích Ria. A když viděl Tenkrát na Západě, byl tenkrát na Západě. Ale jsou to jen filmy. Dobré, špatné, ale nikdy reálné. Až se zas někdy setkáme s předsudky, jež vůči nám jiné národy mají, zkusme se přes ně přenést a hodit to třeba právě na kino.

Kdybychom se Slováky neboli bratia, taky bychom si o nich na základě hororové série Hostel mohli myslet, že jejich národním sportem je mučení turistů.

O autorovi| Vojtěch Rynda, redaktor LN

Autor: