Stavební boom v nejbližších letech zasáhne především krajské galerie. Důvodem je dlouholeté odsouvání jejich základní údržby, nedostatek výstavních prostor i nevyhovující depozitáře. Chystaná stavební horečka také reflektuje změny ve zřizovatelích těchto institucí a jejich vzrůstající ctižádostivost. Ta však může narazit na úskalí politické nestability a především nedostatek peněz.
Začněme optimistickými příklady: Důvodem pro dostavbu Galerie výtvarného umění v Ostravě je nedostatek prostoru. Stávající budova v centru Ostravy naštěstí sousedí s pozemkem, který lze využít na její rozšíření. Plán byl součástí kandidatury Ostravy na Evropské město kultury, ale není s ním přímo svázán. Na dostavbu již proběhla architektonická soutěž, ve které zvítězil návrh architekta Josefa Pleskota. Ředitel galerie Jiří Jůza nezapírá ani ambici stavbou vytvořit novou dominantu města. Financování projektu ovšem není doposud vyřešené. Podle ředitele by se na něm vedle Moravskoslezského kraje měly podílet i prostředky z tzv. strukturálních fondů. Když budou peníze, stavět by se mělo začít v roce 2013 a hotovo být o tři roky později.
I Oblastní galerie umění v Liberci řadu let bojuje s nedostatkem místa a špatným technickým stavem své budovy. Spadá sice pod Liberecký kraj, řešení se ale podařilo nalézt ve spolupráci s městem Liberec. To se potýkalo s otázkou, jak využít chátrající budovu bývalých městských lázní, a rozhodlo se ji rekonstruovat pro účely Oblastní galerie. Po projektové stránce je již vše hotovo a hledá se zhotovitel projektu. Stavět se má začít letos a hotovo bude v roce 2013. Ale protože se na liberecké radnici, která je investorem opravy, po komunálních volbách změnila politická reprezentace, dochází nyní k prověřování všech zakázek a je možné, že dojde ke zdržení. Jak ukazují osudy jiných plánovaných staveb, zdržení je tím lepším případem.
Vrtkavý stát Systém muzeí a galerií, vzniklý ještě za socialismu, se musí adaptovat na nové ekonomické podmínky, ale i na nové územně správní uspořádání. Kdyby Krajská galerie ve Zlíně stále spadala pod ministerstvo kultury, možná by dodnes neměla šanci na opuštění nevhodných prostor ve zlínském Baťově památníku. V létě je v prosklené a neklimatizované budově takové horko, až to ohrožuje exponáty. Podle plánu se má galerie, spolu s muzeem a knihovnou, stát součástí nového kulturně vzdělávacího centra ve dvou adaptovaných budovách bývalé Baťovy továrny. Vše se má uskutečnit díky dotacím z Regionálního operačního programu.
Spoléhání na stát, přesněji ministerstvo kultury, se ukázalo fatálním pro projekt Středoevropského fóra v Olomouci (SEFO). Nad jeho založením se v roce 2008 sešli ministři kultury z Česka, Slovenska, Maďarska a Polska. To byl ještě ministrem Václav Jehlička. Muzeum umění v Olomouci, na jehož půdě SEFO vzniklo, již začalo kupovat exponáty a komplikovaně vykupovalo potřebné pozemky. Nejzatvrzelejšímu majiteli muselo město výměnou nabídnout historicky cenný Edelmannův palác na Horním náměstí. V lednu ministerstvo kultury oznámilo, že SEFO nepodpoří v klíčové žádosti o evropský grant. Kdyby projekt více spoléhal na kraj či město, možná by měl víc šancí na své uskutečnění.
Město kultury po česku Součástí přihlášky na Evropské město kultury 2015 byl i plán na výstavbu nové budovy Západočeské galerie v Plzni. Nešlo jen o třešničku na dortu, ale galerie se potýká s nevyhovujícím stavem depozitářů. I když Plzeň pro rok 2015 kýžený titul Evropského města kultury získá, zatím není jisté, jestli bude nová budova postavena. Ukázalo se, že Plzeňský kraj prostředky nemá, respektive se pro něj po volbách staly prioritním jiné projekty. Vše je připraveno k vydání územního rozhodnutí, u něj ale s největší pravděpodobností také zůstane, aniž by se začalo stavět.
Pozadu nezůstává ani Praha. Galerie hlavního města Prahy v loňském roce získala Colloredo-Mansfeldský palác v Karlově ulici, kde má vzniknout galerie moderního umění a především kanceláře galerie. Z plánu ale nejsou nadšení představitelé opozice na pražském magistrátu, který bude muset budovu nejdříve opravit.
Zkušenosti z několika podobných projektů ukazují, že kulturní projekty jsou první, kde se škrtá. Může za to nedostatek peněz, ale i neochota úředníků podporovat projekty svých předchůdců. Rada je jasná: uskutečnit investice během jediného volebního období.
***
Výtvarný pátek - Galerie se základy z písku politické nestability a vlivný Mexičan v Londýně
Galerie výtvarného umění v Ostravě záměr: dostavba stávající budovy plánované náklady: asi 500 milionů datum dokončení: ideálně 2016
Oblastní galerie v Liberci záměr: přesun do rekonstruované budovy plánované náklady: 360 milionů datum dokončení: 2013
Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně záměr: přesun do rekonstruované budovy plánované náklady: asi 800 milionů datum dokončení: 2013
Západočeská galerie v Plzni záměr: stavba nové budovy plánované náklady: 703 milionů datum dokončení: 2014
Středoevropské fórum Olomouc záměr: stavba nové budovy plánované náklady: 500 milionů datum dokončení: původně 2014, pravděpodobně nebude uskutečněno