Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Mohlo by v Praze vykolejit metro? Nemožné, tratě kontrolujeme, říká odborník

Česko

  9:00
PRAHA - Rusko šetří největší tragédii v historii tamní podzemní dopravy. V Moskvě po vykolejení metra zemřelo 22 lidí, desítky jich byly zraněny. Příčina několik dní staré nehody zatím není známá. Že by šlo o pokles napětí, jak mnozí říkají, odmítá dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. Ten pro server Lidovky.cz také vyjmenoval důvody, proč by se taková nehoda nemohla stát v pražském metru.

Pražské metro - ilustrační foto foto: ČTK

Lidovky.cz: Existuje několik verzí, co se v ruském metru v úterý mohlo stát. Mluví se o poklesu napětí, nefungující výhybce anebo selhání brzd. Která z teorií je podle vás nejvíce pravděpodobná?
Zatím nemáme žádné konkrétní technické informace z Moskvy, takže jsou to jen fabulace. Nevím, jestli v tom prostoru byla výhybka, nebo jen širá trať. V každém případě: že by šlo o pokles napětí, to bych úplně vyloučil.

VÍCE O NEHODĚ V RUSKÉM METRU

Lidovky.cz: Co tedy mohlo způsobit tragédii v moskevském podzemí?
To musela být nějaká mechanická závada. Například, že měl železniční kolejový svršek nějaké závady nebo něco takového. Ale na takové soudy je skutečně brzo. To se musí řešit, až přijde nějaká konkrétní informace z Moskvy. Oni jsou na tom samozřejmě podobně, protože se to tam teprve šetří. Ale jak se v médiích objevují informace, že mohlo jít o pokles napětí, to bych skutečně vyloučil. Závada byla buď přímo na soupravě, mechanická, aby zapříčinila vyšinutí podvozku, nebo to byla závada na kolejním svršku.

Lidovky.cz: Mohla by souprava vykolejit i v pražském metru? Přeci jen naše podzemní doprava je také sovětského typu...
Myslím, že nemohla. Navíc, to už není pravda, protože jak soupravy, tak zabezpečovací zařízení a další záležitosti, přešly již na náš systém. U nás pravidelně probíhají prohlídky a údržba tratí. Nepřipadá tedy v úvahu, aby u nás byla obdobná nehoda způsobená nekvalitní údržbou tratí. Samozřejmě nemůžu říct, že se to určitě nemůže stát. Ale z důvodu neudržovaných tratí nebo nedostatku oprav? To určitě ne.

Lidovky.cz: Ruské metro má zastaralé zařízení a zaostává v modernizaci. V čem se liší české metro od toho ruského? Je skutečně modernější?
České metro je určitě modernější. Ale každé metro je hodně drahé. A bezpečnost, která je naprostou prioritou, dost stojí. U nás je 60 kilometrů tratí metra a v provozu je 650 vagónů. Oni mají 3500 vagónů a sto kilometrů tratí. Moskva má ke všemu více obyvatel než Praha. Není jednoduché takové metro ufinancovat. A největší problém je, že se údržba musí dělat pravidelně. My letos nemáme peníze a uděláme to až příští rok? To se pak ty problémy jenom kupí a hrnou před sebou. Musí se to dělat pravidelně. Bezpečnost je priorita, a ta bohužel něco stojí...

Lidovky.cz: Kolik se investuje do modernizace a údržby pražského metra? O jaké úpravy jde?
Během dvaceti let máme komplet nový vozový park, což je vlastně 53 souprav. Dále kompletní modernizace na áčku a na béčku bývalých ruských souprav 81-71, které prošly kompletní rekonstrukcí. Z těch původních zbyla jen ta železná schránka. Veškerá elektrika, zabezpečovací zařízení - to vše je nové. Stojí to miliardy, ale finance musíme vždy najít, protože bezpečnost je na prvním místě. Nemá význam někde ušetřit stokoruny, když to bude stát životy...

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.