130 let

Vykrást, zneužít a vnutit se

Česko

Slabomyslný akční thriller Oko dravce představuje to nejhorší, co nám dnes americká kinematografie může nabídnout.

Dávno neplatí dělení žánrů na „vysoké“ a „nízké“ -tím méně v kinematografii, která sama začínala jako pouhá pouťová zábava. Akční thrillery bývají legráckou na zabití dvou hodin volného času, ale umí být stejně hluboké jako ta nejlepší psychologická dramata nebo vypovídat o stavu světa jako seriózní vědecké studie. Problém nastává, když se první typ pokouší vydávat za druhý. Bezúčelný sadismus Oko dravce režíroval D. J. Caruso, který si udělal jméno loňským „napínákem“ Disturbia. Za popularitou filmu stálo hlavně obsazení vycházející hvězdy Hollywoodu Shii LaBeoufa do hlavní role. Tandem tvůrců se pokusil úspěch zopakovat návratem do podobné řeky.

Jestliže Disturbia čerpala z klaustrofobické atmosféry domácího vězení, Oko dravce ji rozšiřuje na celé Spojené státy. LaBeouf hraje mladého flinka Jerryho, který si mzdu pracovníka v copycentru vylepšuje karbanem s kolegy, bydlí v ošuntělém podnájmu a to poslední, co by od něj člověk čekal, jsou ambice. Poslední, co by čekal on, je, že na účtu najde statisíce dolarů a doma bedny plné zbraní. Když se tak stane, zavolá mu na mobil cizí ženský hlas s tím, že má třicet vteřin na útěk, než ho zatkne FBI.

Tentýž hlas kontaktuje i Rachel, svobodnou matku osmiletého klučiny. Motivace poslechnout jeho instrukce je ještě silnější: pokud odmítne, vlak s jejím synem vykolejí. Přestože o sobě v životě neslyšeli, musejí Rachel a Jerry spojit síly. V patách mají policii a armádu agentů, před nimi stojí konspirace, která sahá do nejvyšších pater americké politiky. A ženský hlas zůstává vždycky o krok před nimi, protože má přístup do všech moderních sítí: dokáže přepínat semafory, odposlouchávat mobily i řídit na dálku auta, může se napojit na libovolnou bezpečnostní kameru.

Už z pouhé synopse sálá evidentní inspirace otcem zakladatelem thrillerového žánru Alfredem Hitchcockem a jeho leitmotivem nevinného muže, jenž je proti své vůli zatažen do nekalé hry a musí čelit jak zločincům, tak i ruce zákona. Což o to, z Hitchcocka čerpá prakticky každý, kdo chce na plátně vytvořit napětí. Jenže Caruso mistra prostě vykrádá. Jestliže v Disturbii natočil žalovatelnou kopii Okna do dvora, tentokrát vedle jeho jiných filmů přímo cituje finále druhé verze Muže, který věděl příliš mnoho.

Co hůř, Oko dravce bere všechno, co není přibité. Téma zranitelnosti informačních sítí? 2001: Vesmírná odysea a povídky autora její předlohy Arthura C. Clarka. Jejich zneužitelnost pro terorismus? Už tak tupý Nepřítel státu Tonyho Scotta nebo aktuálněji Smrtonosná past 4.0. Motiv dvou nesourodých bratrů v blízké budoucnosti? Gattaca. Scéna hledání ve zvětšovaném obrazu? Blade Runner a samozřejmě Zvětšenina. Ten film se ani nesnaží krýt a krade za bílého dne.

Ještě bezostyšnější je jeho samoúčelný sadismus. Caruso, který svého Zloděje životů neváhal zakončit scénou probodnutí břicha ženy v devátém měsíci těhotenství, tentokrát vzbuzuje stejně laciné emoce pomocí postavy Rachel: kdo by nedržel palce správňácké mámě, které jde o děcko? A když už ji budeme nutit k něčemu tak ošklivému, jako je vražda, pustíme na pozadí zpomalené záběry jejího synátora a v kině nezůstane oko suché.

Největší hřích Oka dravce však představuje jeho populismus. Kdyby zůstalo na rovině pouhého kompilátu žánrových klišé, dalo by se odmávnout jako výše zmíněná legrácka a bylo by možné si ho i užít. Jenže Caruso se pokouší vytvořit dojem, že přináší výpověď o dnešní době - a k tomu neváhá zneužít témata jako islámský terorismus a nálady způsobené útoky 11. září. Bere si prostřednictvím scenáristů za hrdiny dva „lidi odvedle“ a vede je k otřesně patetickému finále, kde se potkávají americký prezident, americká hymna, americká ústava a malé (americké) děti (děti vždycky zabírají). Nejsou za pár týdnů v té Americe volby?

Oko dravce je technicky slušně natočené, sem tam nabídne i vtipný nápad (honička na dopravníkových pásech na letišti) a Shia LaBeouf dělá i přes tak příšerný scénář herecké zázraky. To však nemění nic na tom, že jde o film, který svou bezostyšností překračuje všechny meze.

***

HODNOCENÍ LN ***** Oko dravce (Eagle Eye)

USA 2008 Scénář: Dan McDermott a další Režie: D. J. Caruso Kamera: Dariusz Wolski Hrají: Shia LaBeouf, Michelle Monaghanová, Billy Bob Thornton, Rosario Dawsonová a další Distribuce v ČR: Bontonfilm Premiéra: 2. 10. 2008

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás