Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

‚Vyražené zuby, překousnutý jazyk.‘ Záchranáři hlásí víc zraněných cyklistů, do hor míří i nezkušení jezdci

Česko

  5:00
Praha - Protiepidemická opatření na čas uzavřela sportoviště i fitness centra, mnozí Češi tak hledali jiné sportovní vyžití. A našli jej právě v cyklistice. Během pandemie se prodal rekordní počet kol, což se nyní odráží v úrazové statistice. Cyklisté, i ti méně zkušení, vyrážejí do hor a mnohdy přeceňují své síly.

ilustrační snímek foto: Tomáš Rucký/SNOWtour.cz

ŠTĚPÁNEK: Pohled cyklisty. V Česku se k nám chovají hůř než v ‚primitivní‘ černé Africe

„Vyražené zuby, překousnutý jazyk, těžký otřes mozku nebo zlomené klíční kosti,“ líčí náčelník Horské služby Jeseníky Vítězslav Kaller, jaké „cyklo“ úrazy letos záchranáři ošetřili.

„Je velmi důležité zjistit si předem obtížnost dané stezky. Rád bych apeloval na lidi, aby se nevrhali do složitých tratí, na které opravdu nemají,“ řekl serveru Lidovky.cz Kaller.

Řidiči budou muset objíždět cyklisty s větším odstupem, na běžných silnicích až 1,5 metru

Jeho horská služba vyráží zejména k raněným, kteří se pokoušejí sjet takzvané cyklotraily, což jsou speciální tratě pro kolaře. „Tam se pády koncentrují. Skoro všechna lyžařská střediska si vybudovala takové stezky,“ pokračoval náčelník s tím, že problém nastává právě u začátečníků, kteří špatně odhadnou své sportovní schopnosti a vyrazí na nejtěžší trať v areálu. Dochází pak i k pádům, při nichž jezdec narazí do stromu či přeletí přes řídítka, což může mít fatální následky.

Fenomén elektrokol

Zvyšující se počet úrazů na kolech potvrzuje i mluvčí libereckých záchranářů Michael Georgiev. „Bohužel máme v poslední době často pády nezkušených cyklistů,“ sdělil Lidovkám.cz Georgiev. Největší vrásky na čele mu dělají elektrokola. Ostatně to je také nový fenomén, jemuž Češi v době pandemie propadli.

„Trasy jsou najednou dostupnější třeba i pro seniory, kteří dříve do Jizerských hor a Krkonoš nemohli vyjet. Jde o náročný terén, jejž pořádně neznají, máme tu opravdu těžké sjezdy,“ uvedl mluvčí záchranky v Libereckém kraji. Baterií poháněný bicykl pomůže méně zkušenému cyklistovi na vrcholky hor, při cestě dolů však často přichází pád a zranění.

Kontrolní úřad kritizuje nedostatky při stavbě cyklostezek, ministerstvo výtky odmítá

V horských střediscích na severu Čech mají jezdci rovněž v oblibě přírodní sjezdové tratě. „I tady lidé přeceňují své schopnosti, člověk si zakoupí kolo a bez tréninku vyjede na nebezpečné stezky, které vedou mezi stromy, přes kořeny, musíte jet na bahně a na mokrém terénu,“ prohlásil Georgiev. 

V kopcovitých oblastech je velmi důležitá součinnost sanitek a horské služby. „To je náš partner číslo jedna. Mnohdy se zranění stane v pro nás naprosto nepřístupném terénu,“ uvedl liberecký zdravotník, jenž u záchranky pracuje přes deset let.

Problém navíc je, že někteří cyklisté nenosí helmy. Méně zodpovědní jsou v tomto ohledu senioři. „Nemají to zafixované, neboť od dětství nejsou naučeni je používat. Často pak nosí místo ní kšiltovku,“ vysvětlil Georgiev.

‚Vždyť jedu jen za roh‘

Helma je přitom dle zdravotníků naprostým základem, který nesmí chybět žádnému cyklistovi. „Může vám zachránit život, rozhoduje o trvalých následcích a závažnosti stavu,“ uvedla pro Lidovky.cz mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová.

Německo se chce stát ‚zemí kol‘, určilo k tomu strategii. Úřady plánují rozšířit počet páteřních cyklodálnic

Právě v hlavním městě se poslední dobou rozmohl nešvar, kdy lidé přilbu neradi nosí. „Řeknou si, že jedou jen kousek na zmrzlinu, a proto si ji nevezmou. To je ale nesmysl, je přece jedno, jestli jedete padesát kilometrů, nebo pět – musíte dávat pozor neustále,“ apelovala Poštová.

Byť v metropoli nejsou příliš kopcovité terény a složité sjezdy, i pražská záchranka si všímá mírného nárůstu úrazů mezi cyklisty. V loňském roce evidovala 273 poranění v cyklistice, z toho přes 40 jezdců skončilo na jednotce intenzivní péče. Rok předtím to bylo 245 úrazů.

„Pražané vyrážejí za těžšími terény do hor, to pak nespadá pod nás,“ uvedla Poštová. Zároveň potvrdila, že obyvatelé metropole si nově oblíbili elektrokola, a proto se i netrénovaní jedinci dostávají na vrcholky.

„Dříve byli v horách jen cyklisté, kteří tam skutečně vyšlapali, museli být zkušení. Teď tam jsou i lidé, jimž nahoru pomohlo kolo s elektrickým pohonem, při sjezdu pak ale mohou mít problém,“ připustila mluvčí pražských záchranářů.

Z radosti se bezhlavě vrhají na sport

Nová cyklostezka z Mnichovic do Prahy je v obležení výletníků

„Zdivočelých“ bicyklistů si všímají i na jihu Čech, kde jsou rozsáhlé cyklostezky a mnozí sportovci tam vyrážejí právě za výlety na kolech. „Po uvolnění restrikcí určitě narostl počet úrazů mezi cyklisty. V lockdownu nemohli moc vyjíždět a zůstávali jen ve svém okrese. Teď je znát, že jezdí mimo svůj region, mají radost a bezhlavě se vrhají do sportu,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí záchranky v Jihočeském kraji Petra Kafková s tím, že někdy to bohužel nedopadne.

Právě v tomto regionu došlo na začátku týdne k tragické nehodě, kdy řidič srazil mladíka na kole, od nehody ujel. Třiadvacetiletý cyklista na místě zemřel.

Mezi nejčastější úrazy kolistů patří podle mluvčí plzeňských záchranářů Márie Svobodové zlomené končetiny či poranění od řídítek. „Kupříkladu zranění břicha, to už může být velmi vážné. Zvláště pokud jel člověk více než padesát kilometrů v hodině – rychlost hraje opravdu velkou roli,“ řekla Lidovkám.cz Svobodová.

Cykloservisy hlásí nebývalou poptávku, silnice jsou plné jezdců. Na seřízení si počkáte i měsíc

Potvrdila, že úrazy na kolech jsou v dnešní době pro záchranáře „denní chleba“. „Každoročně se to zvyšuje. Teď už máme denně pády cyklistů, dříve to bylo třeba jednou za týden,“ doplnila záchranářka.

Zodpovědní jsou třicátníci

Svobodová rovněž tvrdí, že lidé starší 60 let nejméně nosí helmy. „Když se seniorovi na vesnici stane nehoda, přilbu většinou nemá,“ uvedla. Nejzodpovědnější jsou podle ní třicátníci. „Mají totiž závazky, děti a hypotéky. Výbavu nepodceňují a helmu na hlavě mají. Mladistvé zase motivují sociální sítě, selfie bez přilby dnes nevypadá moc dobře,“ doplnila plzeňská záchranářka.

Dle zdravotníků je zapotřebí učit děti už od malička, že na kolo se bez helmy nesedá. „To znamená nosit ji i na ,odrážedlech‘ pro nejmenší. Pak si na to lépe zvyknou, ochranu hlavy berou automaticky,“ uvedla Poštová z pražské záchranky.

VIDEO: ‚Cyklogang‘ si z návštěvníků pražské náplavky udělal dopravní kužely. S jedním se srazil

Mluvčí ústecké záchranky Prokop Voleník se někdy dokonce setkává s tím, že rodič helmu má, avšak jeho dítě nikoliv. „Když se jich pak zeptáme, proč tomu tak je, maminka či tatínek odpoví, že je potomkovi horko a že se mu v přilbě potí vlásky. Tomu jako záchranáři absolutně nerozumíme,“ řekl serveru Lidovky.cz Voleník.

Mimo jiné prozradil, že v Ústeckém kraji trápí zdravotníky i úrazy cyklistů, kteří si před jízdou dopřáli alkohol. „Lidé vyrazí do hospody a nazpět jedou na kole, pak padají,“ uvedl.