Elliot Moor (Mark Wahlberg) je fádní středoškolský profesor biologie, který svůj čas dělí mezi zaměstnání a mladou manželku Almu (Zooey Deschanelová). Žije letargický maloměstský život ve Filadelfii a jediná pohroma, která ho v brzké budoucnosti čeká, je platonická nevěra jeho partnerky s jedním z jejích kolegů v cukrárně nad tiramisu. Idylka však nemůže trvat dlouho. Jako blesk z čistého nebe se po městě rozšíří zpráva, že se v centru města přímo u největšího parku něco stalo... Co, to nikdo nedokáže pojmenovat. Jisté je, že park i ulice se začínají plnit těly lidí, kteří se rozhodli dobrovolně opustit tento svět. Hromadné sebevraždy se šíří jako lavina i do dalších částí města a nikdo neví, kdy se tato „nákaza“ dostane i k nim.
Zatímco televizní zpravodajství spekuluje o teroristickém útoku a nervovém plynu ovlivňujícím lidské chování, Elliot spolu se svým přítelem Julianem (John Leguizamo), jeho osmiletou dcerou Jess (Ashlyn Sanchezovou) a Almou opouští spěšně město.
Míří do odlehlých farmářských oblastí a doufají, že tam, daleko od velkoměsta, se neznámá a stále se rozšiřující epidemie nedostane. Brzy ale začne být jasné, že útěk není řešení - neviditelný zabiják si začíná vybírat oběti i mezi evakuovanými a Elliotovi začíná být jasné, že má-li ochránit své blízké, nesmí přemýšlet, jak „to“ zastavit, ale jak se „tomu“ vyhnout. Cosi z intuice učitele přírodopisu mu přitom našeptává, že původcem hrůz nebudou teroristé...
Premiéra v pátek třináctého Celosvětovou premiéru, která má snímku dodat punc čehosi katastrofického a neodvratného, naplánovali tvůrci na zítřejší pátek třináctého.
Otázkou ale je, zda šikovně využité datum filmu pomůže. I když za námětem, scénářem i režií stojí autor thrillerů par excellence M. Night Shyamalan (tvůrce Šestého smyslu nebo Znamení), film ve výsledku vyznívá jako naivní krvavo-sentimentální ekologická agitka.
Pro diváka, který 90 minut s napětím očekává dramatickou pointu, katarzi nebo jeden či dva nečekané zvraty, je nakonec největším překvapením to, že se ve filmu nic takového neobjeví. Kromě několika nápaditých způsobů, jak odejít z toho světa (zahradní sekačka či výběh kočkovitých šelem v zoo), končí ve slepé uličce i téměř všechny vedlejší postavy, které by mohly Elliotovo hledání podstaty katastrofy okořenit.
Buď je nechá režisér zmizet v davu (jako lehce podivínského vesnického zahradníka) nebo po chvíli zemřít (jako mladého vyděšeného vojenského zběha). Milovníci Shyamalanova temného pohledu na svět se sice v závěru filmu dočkají pro něj typického „strašidelného domu se strašidelnou paní domácí“, ale na záchranu přehlídky plytkosti a banality je už pozdě. Tenhle film se prostě nepovedl.
„Chtěl jsem použít hodně naturalistický, jednoduchý styl, ,starou školu‘, která využívala jasný, přímý vypravěčský styl bez použití počítačů a další techniky. Naším cílem bylo udělat film, jako kdybychom neměli žádné technické vymoženosti. Aby vypadal jako novodobá verze paranoidního filmu z padesátých let,“ přiznává autor. Nutno podotknout, že to se mu díky kameramanovi Taku Fujimotovi alespoň částečně povedlo. Ale na novodobou verzi Ptáků, Godzilly nebo Invaze lupičů těl si budeme muset ještě počkat.
***
HODNOCENÍ LN **
Stalo se (The Happening) USA 2008 Scénář: M. Night Shyamalan Režie: M. Night Shyamalan Kamera: Tak Fujimoto Hudba: James Newton Howard Hrají: Mark Wahlberg, Zooey Deschanelová, John Leguizamo, Spencer Breslin, Betty Buckleyová Distribuce v ČR: Bontonfilm Premiéra: 13. 6. 2008