Důvodem poklesu je celosvětová ekonomická krize. Pokles zájmu o osobní vozy se výrobcům dařilo zčásti eliminovat díky šrotovací prémii, kterou zavedla řada evropských zemí.
Největší tuzemský výrobce, Škoda Auto, od ledna do června vyrobil 245 714 vozů, což je o třicet procent méně než ve stejném období loni. Naopak kolínský producent malých vozů TPCA zvýšil výrobu o 0,6 procenta na 174 949 aut.
Hyundai v Nošovicích, která se rozjela loni na podzim, oznámila padesát tisíc letos vyrobených vozů.
Prodej nákladních aut se snížil na 625 vozů. Letňanská Avia vyrobila 114 aut, což představuje pokles o 61,5 procenta, produkce kopřivnické Tatry pak klesla o 51,5 procenta na 511 vozidel. Výroba přívěsů a návěsů se snížila o 71 procent na 425 vozidel.
Z montážní linky Irisbusu sjelo 1328 autobusů, tedy o třináct procent méně než loni, produkce SOR Libchavy klesla o 17 procent na 157 vozidel. Týnecká Jawa vyrobila 372 motocyklů, tedy meziročně o 61 procent méně.
Celosvětový trh hlásí propad o 18 procent Celková výroba silničních vozidel v Česku v prvním pololetí klesla o 11,3 procenta na 473 644 vozů všech kategorií. Další evropské státy hlásí kvůli krizi ještě výraznější propad. Například ve Velké Británii se produkce aut do června snížila o polovinu na 410 710 vozů. Celosvětový trh s automobily se podle odhadů firem v pololetí propadl o téměř 18 procent.