Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vzdělávání

Výsledky letošních přijímacích zkoušek jsou podle Cermatu lepší než loni. Pomohla prý příprava během pandemie

Žáci devátých tříd se 11.5.2020 mohli vrátit do lavic. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Aktualizováno
PRAHA - Průměrný výsledek uchazečů o maturitní studium se u jednotných přijímacích zkoušek letos proti loňsku zlepšil. Nejvýrazněji se změnil průměr v případě osmiletých gymnázií, kde byl loni v matematice zhruba o deset procentních bodů horší. Letos činil průměr 51,3 procenta. Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou v úterý zveřejnil Cermat.
  15:34aktualizováno  19:17

Podle Cermatu je zřejmé, že zejména u uchazečů o víceletá gymnázia rodiče využili doby, kdy děti nechodily do školy, k intenzivní přípravě na přijímací zkoušky. „Výsledky byly lepší než minulý rok, a to v češtině i matematice,“ sdělila serveru Lidovky.cz ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou Renata Schejbalová.

Koronavirus výsledky maturit příliš neovlivnil. Jsou srovnatelné s předchozími lety, říká šéfka Cermatu

Jednotná přijímací zkouška na čtyřleté obory se konala 8. června a na víceletá gymnázia 9. června. Kvůli opatřením proti koronaviru měli letos žáci na její složení místo dvou pokusů jeden. Ke zkouškám se přihlásilo 93 931 uchazečů, 89 755 z nich konalo zkoušku v řádném termínu. Další k ní půjdou v náhradním termínu 23. června.

„V porovnání s výsledky loňských testů jednotné přijímací zkoušky (v prvním řádném termínu prvního kola přijímacího řízení) došlo u čtyřletých i víceletých oborů ke zvýšení průměrného procentního skóru, v případě osmiletých gymnázií bylo zvýšení výrazné. Je zřejmé, že zejména u uchazečů o víceletá gymnázia rodiče využili doby, kdy děti nechodily do školy, k intenzivní přípravě na přijímací zkoušky,“ uvedl Cermat. Souhrnnou analýzu výsledků zkoušky zveřejní 3. července na svém webu.

Některé školy trend nezaznamenaly

Jsou ale i školy, kde mají jiné zkušenosti. Podle ředitelky Střední školy dostihového sportu a jezdectví Soni Froňkové jsou výsledky přijímacích zkoušek srovnatelné s předchozími lety, přerušená docházka do škol se podle ní na nich neprojevila. „Jako každoročně měli naši uchazeči největší problém s matematikou,“ potvrdila serveru Lidovky.cz.

Uchazeči o čtyřletá gymnázia dosáhli podle tiskové zprávy průměrného procentního skóru 60,2 procenta z češtiny a 43,9 procenta z matematiky. Podle analýzy výsledků z loňských zkoušek byl průměr lepšího ze dvou pokusů v minulém roce 59,1 procenta v češtině a 43,1 procenta v matematice. V případě šestiletých gymnázií zvládli uchazeči testy lépe loni. V češtině měli letos o 1,6 procetního bodu míň, a to 55,2 procenta. V matematice se zhoršily o 3,2 procentního bodu na letošních 45,2 procenta. Na osmiletých gymnáziích se letos zlepšily v češtině o 3,8 procentního bodu na 56,4 procenta a v matematice o 10,1 procentního bodu na 51,3 procenta.

Maturita z matematiky nebude povinná, schválil Senát. Studenti mohou nadále upřednostnit cizí jazyk

Konzultant obecně prospěšné společnosti EDUin Tomáš Feřtek a předseda Unie školských asociací Jiří Zajíček již dříve uvedli, že obtížnost přijímacích zkoušek se může každý rok lišit. Jejich úkolem je roztřídit uchazeče, nikoli ověřit úroveň znalostí. Výsledky z různých let se proto podle odborníků nedají moc srovnávat.

Letos se navíc prodloužil i čas na složení zkoušky, v češtině o deset minut a v matematice o čtvrt hodiny. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) to mělo uchazečům ulevit od případného stresu kvůli omezení dvou pokusů u zkoušky na jeden. Vyhlášení jediného termínu vyvolalo kritiku části odborníků i veřejnosti, podle kterých to mohlo některé děti znevýhodnit. Ředitelé škol, které oslovila ČTK, ale poukazovali na to, že v minulosti se výsledky ze dvou termínů příliš nelišily.

Termíny přijímacích zkoušek se letos kvůli epidemii koronaviru posunuly z dubna na začátek června. Kvůli zavření škol od 11. března byli uchazeči odkázáni hlavně na domácí přípravu. Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého ale nemají základní školy ani za běžné situace za úkol připravit děti na přijímací zkoušky. Většinou podle něj doporučují přípravné kurzy, protože se v testech vyskytují například zvláštní druhy příkladů a chytáků.

Autoři: ,