Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Výstav ubylo, metro do Letňan nemá cestující

Česko

PRAHA V okamžiku, kdy definitivně padl projekt olympiády v Praze, dostal nový úsek metra do Letňan, kde měla vyrůst sportoviště, první ránu. A druhá přišla nyní. Z letňanského výstaviště odchází jedna ze dvou firem a odvádí s sebou řadu výstav.

Ale magistrát necelých pět kilometrů dlouhý úsek, který spolykal 15 miliard a další miliony bere za provoz, chválí. „Naším hlavním cílem bylo zlepšit dostupnost severní terasy,“ hájí stavbu primátor Pavel Bém.

Jenže situace je trochu jiná. Do Letňan nyní zajíždí metro jen každých deset minut. „Z koncových úseků všech tras je to jeden z nejvytíženějších,“ reaguje pražský radní Radovan Šteiner.

„Metro teď má sice letní jízdní řád, nicméně už od roku 2009 jezdí v úseku Ládví-Letňany jen každý druhý spoj,“ vysvětluje Filip Drápal ze společnosti Ropid, která objednává spoje u dopravního podniku. „Důvodem je nízké vytížení souprav metra v tomto úseku, kde obsazenost vozů ve špičkách nedosahovala ani 35 procent nabízené kapacity,“ dodává Drápal.

Pražský magistrát ale trvá na svém. „Předpokládáme, že v budoucnu dojde k navýšení dopravních kapacit,“ říká Bém.

Nicméně dnes zde jezdí každá souprava vytížená ze 70 procent. „Pokud dojde k výraznějšímu nárůstu počtu cestujících, o zajíždění všech spojů až do Letňan bude možné uvažovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje,“ předvídá Drápal.

Ekonomický nesmysl Ovšem otázky vzbuzuje nejen malá vytíženost. „Stalo se to, že metro má divnou trasu. Nejdřív zajíždí na jih a pak se točí na sever,“ ukazuje na mapě Martin Skalský ze sdružení Arnika.

Podle něj by bylo výhodnější, kdyby málo obydlené Letňany propojila s městem daleko levnější tramvajová trať. „Ale když už máme to metro, v okrajových částech by mělo jezdit po povrchu,“ dodává Skalský.

Výsledkem tak je, že i když do Letňan cestuje málo lidí, je úsek velkou zátěží pro město. „Nedá se to ucvaknout a zavřít, to znamená každoročně velké náklady,“ uvažuje Skalský.

Širší a dražší nástupiště, která v nových stanicích vznikla, měla vstřebat davy lidí mířících na akce do výstaviště PVA. Jenže nedávno odsud odešel jeden z vystavovatelů i s obří exhibicí Amper.

Když město investovalo do metra tolik miliard, nemělo se snažit, aby si výstaviště zachovalo úroveň a atraktivitu? „Firmy působící v areálu mají svůj soukromý obchodní spor a jejich argumentace je v této chvíli účelová,“ odpovídá mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!