PAŘÍŽ Tvorba velikána italského a světového filmu Federika Felliniho (1920-1993) je námětem rozsáhlé výstavy, která byla v úterý zahájena v pařížské Míčovně. Pořádá se k 50. výročí premiéry jeho možná nejslavnějšího filmu Sladký život.
Návštěvníci Míčovny mohou do 17. ledna zhlédnout fotografie, plakáty, kresby, výňatky z filmů a další materiály, které dokumentují prameny inspirace a tvůrčí postupy věhlasného režiséra. Součástí akce je také retrospektiva jeho filmů, která začala právě včera promítnutím Sladkého života. Na programu je i diskusní kulatý stůl za účasti hereček Claudie Cardinalové, Anouk Aiméové a Magali Noëlové, které hrály ve Felliniho filmech.
Cardinalová v rozhovoru pro agenturu AFP potvrdila pověst Felliniho jako velkého improvizátora, u něhož se nikdy nevědělo, co se bude dít vzápětí. „U Felliniho neexistoval scénář. Vždy se improvizovalo. Kdybych měla srovnávat, ku příkladu práce s Viscontim byla pravý opak – bylo to téměř jako na divadle, každé gesto muselo být přesné,“ vzpomněla herečka. „Fellini vás prostě nechával dělat, co umíte. A já jsem byla jeho múzou,“ dodala také Cardinalová.
Pařížská výstava zdůrazňuje roli ženy jako Felliniho inspiračního faktoru a prvořadého prvku jeho děl. Divákům proto nabízí i ukázky režisérových vlastních kreseb a kresbiček inspirovaných ženami, jež vyšly i knižně. Výstava připomíná i Felliniho proslulý „casting přes zadek“, tedy filmový konkurs, při němž musely kandidátky na roli před režisérem stoupat v síťovaných šatech po schodišti. Fellini natočil svůj první film, Bílý šejk, v roce 1952. Sladký život vznikl o sedm let později a fotografie scény, v níž se švédská herečka Anita Ekbergová koupe v římské fontáně di Trevi, se stala ikonou celé jedné epochy. Felliniho posledním filmem byl Hlas luny z roku 1989.
lidovky.cz Ukázky vystavovaných kousků na www.lidovky.cz/kultura