Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Významné ženy v byznysu

Česko

Ženy v byznysu už dávno nejsou žádnými nováčky. Ty začínající si můžou vybírat z bezpočtu idolů.

Příběhy úspěšných žen v byznysu nejsou nezáživná vyprávění o dlouhých hodinách strávených v kanceláři. Tak například Anita Roddicková, zakladatelka sítě obchodů Body shop, začínala s jedním obchůdkem, kde prodávala osvěžovače pleti a idealisticky podřizovala své aktivity ekologickému smýšlení. Dnes se bez ní neobejde žádný seznam důležitých osobností ženského byznysu. Z jejího obchůdku se jí totiž časem podařilo vybudovat síť více než dvou tisíc prodejen po celém světě s dvanácti sty prodávanými položkami, z nichž žádná není testovaná na zvířatech. Britská královna Anitu dokonce jmenovala dámou, což je ženský ekvivalent pro lorda.

Žijící legendou je Indra Nooyiová, šéfka čtvrté největší potravinářské a nápojové společnosti na světě PepsiCO, výrobce dobře známého nápoje. Její příběh je poměrně dramatický. Pochází z Indie, kde původně studovala chemii. K marketingu a managementu se dostala jen ve školním časopise, kde se starala o inzerci. Získala ale možnost studovat v USA a tu využila naplno. Proslavila se i nošením sárí (tradičního indického oděvu) v práci.

Vanda Wolfová je už daleko blíže našincům. Jde o českou manažerku, která strmě vystoupala ke snové kariéře šéfa evropské sítě PR agentur Ogilvy.

Manažerkou roku 2007 pro Českou republiku se stala Eva Kárníková, generální ředitelka společnosti Diners Club Czech, která se stará o vydávání platebních karet. Současně se stala i nejlepším manažerem v peněžnictví.

Také ředitelka pojišťovny Direct Zdenka Pelikánová má za sebou zajímavou kariéru. Patří k studentům revolučního roku 89. Vystudovala žurnalistiku, ale velice rychle se přeorientovala na PR. Patří k zakladatelkám tradice české reklamy. Pomáhala například uvést značku Pepsi na český trh a podařilo se jí porazit hlavního konkurenta Coca-colu. Pracovala i jako marketingová ředitelka potravinářské společnosti Podravka a dnes šéfuje pojišťovně, která funguje prostřednictvím internetu a telefonu.

Eva Štěpánková je - stejně jako zesnulá Roddicková - pojmem na kosmetické scéně. V roce 1991 založila firmu RYOR, která prodávala přípravky pro profesionální použití v kosmetických salonech. Značka, jejíž název je složeninou počátečních písmen slov rybíz a oranž, se vyváží do Velké Británie, Irska, USA, Arabských emirátů, na Tchaj-wan a do dalších států.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...