BRNO První Brňané uskutečňují plán, jak ušetřit při zdražení předplatních jízdenek na městskou dopravu. Nakupují roční kupony tak, aby neplatily od 1. ledna, ale už od 30. listopadu. Ušetří tím až několik set korun.
V předprodejích jim personál musí vyhovět. „Opravdu necháte prosincovou část propadnout?“ ptají se prodavačky. Ani nečekají na odpověď. Vědí, že lidé, kteří s takovým požadavkem přijdou, mají dobře spočítáno, že i po odečtení „dvojnásobně zaplaceného“ prosince ušetří čtyři sta korun. Za roční jízdenku nedají nových 4430 korun, ale „starých“ 3700 korun. Ti, kdo si ji koupí místo dvanácti měsíčních, vydělají dokonce více než dva a půl tisíc korun. „Kdyby zdražili ke stejnému dni i jednorázové jízdenky, neudělám to. Ale zhojili se na nás, kteří jezdíme pravidelně,“ prohlásil jeden z cestujících, který si včera jízdenky kupoval.
Dopravní podnik tvrdí: Spekulantů není tolik „Od 11. listopadu, kdy bylo rozhodnuto o změně tarifu, bylo prodáno zhruba čtyři sta ročních předplatních kuponů na tarifní zóny 100 a 101 s počátkem platnosti tento měsíc,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Ne všechny ale podle ní vedla k přepážkám touha ušetřit. „Některé kupony si koupili lidé poprvé, další zase ti, kterým končí platnost jiných průkazek. Rozhodně se nedá říci, že všichni byli spekulanti. Pokud tam jsou, jsou to spíše výjimky,“ míní.
To, že za jízdenku s platností od 30. listopadu ušetří, lidé vědí, často však netuší právě to, že je mohou kupovat už nyní. Fronty tak mohou nastat na konci měsíce.
Ušetřit mohou i ti držitelé ročních a čtvrtletních kuponů, kterým by platnost skončila později než v prosinci. Mohou totiž požádat o vrácení peněz za nevyčerpanou část - musejí si ale spočítat, zda je to možné. Vzorec zveřejňuje na svých internetových stranách společnost Kordis JMK, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu. Podle jejího pracovníka Květoslava Havlíka tento vzorec například neumožňuje, aby lidé získali zpět peníze právě za jeden měsíc z roční jízdenky. Staří krajští radní: Takové zdražení byl nesprávný krok Rozhodnutí o zdražení tento týden na své poslední schůzi ve starém složení kritizovali krajští radní. Dosluhující hejtman Stanislav Juránek označil návrh dopravního podniku a následný souhlas brněnské městské rady za bezprecedentní zásah do tarifu integrovaného dopravního systému. „Vyzývali jsme je, ať to nedělají, ale udělali to. Není to už naše věc, ale vše bude potřeba řešit do budoucna jinak,“ poznamenal. Krajský radní Jaroslav Pospíšil, který byl a po dnešních volbách znovu bude zodpovědný za veřejnou dopravu, uvedl, že bude potřeba systém změnit. „Integrovaná doprava jako celek funguje, ale to, co bylo dosud svázáno gentlemanskou dohodou, musí dostat jasný právní rámec,“ naznačil diplomaticky. Brněnští radní využili toho, že mohou zvýšit ceny předplatních jízdenek bez součinnosti s krajskými kolegy, a zvedli jejich cenu o pětinu. Rozhodnutí o jednotlivých jízdenkách odložili, aby o nich jednali s novou reprezentací kraje; i je ale chtějí od dubna zdražit. Mají přitom právo měnit ceny pro zóny 100 a 101, tedy pro území Brna. Svým rozhodnutím však mohou rozbít tarif integrované dopravy.
Zdražení dopravní podnik vysvětluje rostoucími náklady, které nepokryje z vlastních zdrojů.
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno


















