Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Vzor Poháru UEFA? Liga mistrů

Česko

Opomíjená fotbalová soutěž chce vystoupit ze stínu Ligy mistrů, proto se od ní učí

PRAHA V Petrohradu a následně v dalších devíti evropských městech dnes večer třetím kolem začne jarní část Poháru UEFA. Zatímco 32 fotbalových klubů včetně pražské Slavie bude usilovat o postup do osmifinále, soutěž stojící ve stínu lukrativnější Ligy mistrů čeká podobně těžký boj – o vlastní prestiž i větší zájem fanoušků a klubů.

Pohár UEFA se mění a příklad si bere právě od Ligy mistrů. Vydělat by na tom mohla i Slavia, pokud však projde až do čtvrtfinále.

Právě od této fáze soutěže totiž UEFA už druhou sezonu prodává marketingová práva nejlepších osmi týmů centrálně, což znamená, že se Pohár UEFA stává zajímavějším pro sponzory a jeho účastníkům rostou zisky.

„Na čtvrtfinále zatím nemyslíme, ale ta představa je lákavá. Třetí kolo s Tottenhamem proto bereme stejně jako předkolo Ligy mistrů s Ajaxem – postup nás může přiblížit k zajímavým ziskům,“ připustil ředitel Slavie Petr Doležal.

Centrální marketing v praxi znamená, že televize nekupují vysílací práva na utkání od klubů, ale přímo od UEFA v celém balíku, ve kterém jsou zahrnuty všechny zápasy čtvrtfinále, semifinále i finále. „Je to logické, každý produkt se takto lépe prodává,“ vysvětluje šéf marketingové společnosti českého svazu STES Jan Kinda.

Slavia přesto na zápase s Tottenhamem neprodělá, ačkoliv musela práva na vysílání zápasu prodat sama. Podle Doležala za ně získala přibližně 13 milionů korun.

Centrální marketing se osvědčil Zavedení centrálního marketingu byla velká změna: například Tottenham loni díky tomu na účasti ve čtvrtfinále vydělal bez bonusů zhruba 100 milionů korun, přestože byl vyřazen. Sevilla, pozdější vítěz soutěže, zase získala 70 milionů.

Oproti prestižnější Lize mistrů jde stále o nízké částky, ale doba, kdy kluby v Poháru UEFA spíše prodělávaly, je už minulostí.

Proto se UEFA stejný model rozhodla od příštího roku zavést už od základních skupin Poháru UEFA. Stejnou cestou si totiž před lety prošla i Liga mistrů. „Je to další krok v budování značky soutěže. Nyní jsme připraveni vrátit Poháru UEFA důstojné místo v evropském sportu,“ prohlásil marketingový šéf UEFA Philippe Le Floc’h.

Pohár UEFA už nemá být jen chudým příbuzným Ligy mistrů, propast v prestižnosti mezi oběma soutěžemi se má postupně zmenšit.

Patrné je to už nyní – všude musí být vidět modré logo soutěže i jejího hlavního sponzora, organizaci zápasu zase klubům nařizuje podobný manuál jako v Lize mistrů, byť mnohem stručnější.

„Mezi Ligou mistrů a Pohárem UEFA je ale stále velký rozdíl. Zatímco na Ligu mistrů se stadion připravoval dva dny, nyní to stihneme za jeden. Přesto je znát, že se Pohár UEFA snaží Ligu mistrů dohnat,“ porovnává obě soutěže tiskový mluvčí Slavie Ondřej Zlámal.

Slavia si všech změn užije jen v případě, že zdolá Tottenham a v dalším kole si poradí i s vítězem duelu Eindhoven–Helsingborg.

***

Příjmy v evropských pohárech

Liga mistrů 2006/07 AC Milán (vítěz) 40 mil. eur Pohár UEFA 2006/07 Sevilla FC (vítěz) 6,2 mil. eur Liberec (zákl. skupina) 510 tisíc eur Mladá Boleslav (zákl. skupina) 480 tisíc eur Sparta (zákl. skupina) 430 tisíc eur (Příjmy z prodeje televizních práv a bonusů za účast v soutěži)

Autor: