Na bratislavském letišti Milana Rastislava Štefánika jsem několikrát byl, ale nikdy v životě jsem z něj neletěl. Nezažil jsem totiž vrcholné období SkyEurope, které kolem roku 2006 do té doby poloprázdné letiště změnily v živý letecký přístav.
Zanedbatelnost bratislavského letiště měla svoji historii v dělení federálního majetku. Tehdy připadly Česku vedle jiných federálních pokladů, jako vlajky či námořnictva, i Československé aerolinie. Ty si poněkud scestně ponechaly zkratku ČSA a ruzyňské letiště získalo velkého národního dopravce, základ prosperity, jež z něj udělala neluxusnější místo v Česku a jedno z nejnablýskanějších letišť Evropy. Slovákům nezbylo nic jiného než si vytvořit aerolinky vlastní. Slovenské aerolinie, které zpočátku létaly s ruskými letadly koupenými v devadesátých letech za Mečiara, zkrachovaly definitivně v roce 2007. Na pokraji bankrotu balancují druhé „slovenské“ aerolinky, které však už jsou slovenskými jen jménem v názvu. Air Slovakia vlastní indický podnikatel Harjinder Singh Sidhu a jediná pravidelná linka, kterou provozují, je z anglického Birminghamu přes Bratislavu do indického Amritsaru. S indickými letuškami a 90 % cestujících původem z indického Pandžábu.
V této situaci se nízkorozpočtové aerolinky SkyEurope fakticky staly slovenským národním přepravcem, který bratislavskému letišti zajišťoval velkou část cestujících. Štefánikovo letiště mělo být na konci Dzurindovy vlády prodáno vídeňskému Schwechatu, ale kabinet Roberta Fica tendr zrušil. Názory na tento krok se různí. Mnozí lidé říkají, že to slovenské metropoli zachránilo letiště, protože Vídeňané by Bratislavu zavřeli. Nebo by z ní v lepším případě udělali odkladiště pro Schwechat, největší letiště ve střední Evropě.
Ostatně, velká část lidí, kteří chtěli ze Slovenska někam letět, létala i za éry SkyEurope z Vídně nebo z Prahy. Úplně je chápu, protože mezi Vídní a Bratislavou není jen rozdíl v četnosti spojení, ale i rozdíl doslova civilizační. Bratislavské letiště bylo ve své ušmudlané a ještě před rokem i beznadějně přeplněné podobě (při dvou milionech cestujících, asi desetině vídeňského počtu) přitažlivé právě jen pro klienty levných aerolinek, pro které hraje cena letu jedinou roli.
SkyEurope nebyly samozřejmě jedinými aerolinkami, do Bratislavy zamířil i Ryanair, malými letadly létající Danube Wings a také ČSA a ruský Aeroflot. Ani ty však výpadek způsobený SkyEurope nezachrání. Jediným, kdo se reálně nabízí, jsou maďarské nízkorozpočtové Wizz Air. Slováci, kteří budou chtít létat z Bratislavy, tak budou muset s Maďary. Pro fanoušky Jána Sloty dost děsná představa.
O autorovi| Luboš Palata, Redaktor LN