Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Z parkoviště na předváděčku. Šmejdi slibují před supermarkety soutěže o ceny

Česko

  11:00
PRAHA - Do seznamu taktik šmejdů - podnikavců, kteří zneužívají důvěřivosti seniorů - přibyl další podvodný trik. Solidně vypadající obchodníci si na parkovišti před obchodními centry vyhlédnou seniory, s nimiž pak vyplní krátký dotazník o kvalitě služeb. Pod záminkou výhry hodinek či dalších cenných předmětů v soutěži je následně vylákají na neohlášenou předváděcí akci.

Záběr z dokumentárního filmu Šmejdi. foto: Reprofoto

Šmejdi přišli na novou taktiku, jak obejít lednovou novelu zákona o ochraně spotřebitelů. Tentokrát pomocí falešných průzkumu před nákupními centry vymámí od seniorů jejich telefonní číslo s tím, že mohou vyhrát hodnotné ceny. 

Kdo jsou „šmejdi“

Takzvaní „šmejdi“ zvou spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků zboží, které je proti srovnatelným výrobkům v jiných obchodech několikanásobně předražené.

S novou strategií útočí šmejdi zejména v okolí Ostravy, Nového Jičína a Zlína. 

„Slušně oblečený člověk, většinou mladý muž v obleku nebo hezká dáma v kostýmku, osloví starší lidi na parkovišti a chtějí vědět, jestli nemají chvilku čas. Vydávají se za zaměstnance obchodního řetězce. Tvrdí, že dělají průzkum a zajímá je, jak jsou nakupující spokojení s kvalitou služeb daného obchodu,“ popsala postup podvodníků serveru Lidovky.cz Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. 

Poté šmejdi slibují staříkům zapojení do soutěže. „Od seniorů vyžadují telefonní číslo, říkají jim, že jej přidají do slosování o hodnotné předměty,“ říká Reichelová. Nejčastěji šlo o hodinky, které šmejdi slibovali za ochotu seniorů zodpovědět anketní otázky. Podvodní obchodníci se pak seniorovi ozvou za týden či čtrnáct dní s tím, že skutečně vyhrál a že si má pro ceny někam přijít. „Tímto způsobem seniory dostanou na předváděcí akci a tam už to běží podle jejich standardů,“ dodává. 

Přednášky o žárovkách

Zákon proti šmejdům

  • Od 1. ledna letošního roku začal platit nový kontrolní řád, který pracovníkům ČOI umožňuje pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.

Pořadatelé těchto akcí musí podle novely zákona o ochraně spotřebitele předem hlásit České obchodní inspekci místo a datum konání akcí a musí uvést, jaké zboží na nich budou nabízet.

Za porušení povinností prodávajícímu hrozí pokuta až pět milionů korun. 

A není to jen slibování cenných předmětů. „Ozval se nám i pán, který říkal, že ho oslovili s dotazem, zda doma používá úsporné žárovky. Nato ho pozvali na ‚přednášku‘ o žárovkách,“ popisuje příběh staršího muže z Moravy, který se nedobrovolně ocitl na předváděcí akci. 

Jenže poškození se zdráhají záležitost ohlásit České obchodní inspekci (ČOI). Bojí se ostudy. Pro radu si sice do poraden chodí, výslovně si ale nepřeji, aby se o tom dozvěděl někdo další, zvláště ne jejich příbuzní. Jenže neohlášení podvodných praktik ztěžuje boj České obchodní inspekce proti šmejdům. „Kontroly můžeme provádět až tehdy, kdy dostaneme podnět od spotřebitelů,“ řekla Miloslava Fléglová z tiskového oddělení ČOI. 

I Reichlová potvrzuje, že je obtížné šmejdy vypátrat. „Než to poškození klienti ohlásí nebo než je ČOI vypátrá, tak je po akci,“ zoufá si Reichelová.

ČTĚTE K TÉMATU:

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!