Areál výstaviště v Letňanech zaplnily během sobotního odpoledne tisíce lidí, přesněji řečeno teenagerů. Na venkovní festival s názvem Utubering přijely davy internetových fanoušků. Proč? Aby se společně vyfotografovali se svými vzory známými díky videím na portálu YouTube, případně aby ukořistili jejich podpisy. Ačkoli českou youtube scénu reprezentoval jen malý zlomek, na návštěvnosti se to nijak neodrazilo.
Festivalu se zúčastnili ti nejúspěšnější čeští vlogeři (složenina ze slov video a bloger - pozn.red.), jejichž kanály na sociální síti slaví velké úspěchy. Jejich videa sledují pravidelně až statisíce diváků. Právě díky tomu se mladíci vystupující před kamerou ve svých pokojích či na ulici stali celebritami, které plní stránky časopisů pro děti.
„Přijeli jsme až z Moravy a jsme moc rádi, že můžeme vidět naše oblíbené youtubery naživo. Nejvíc jsme se těšili na gamery (youtubeři, kteří natáčejí příspěvky přímo během hraní počítačových her - pozn. red.) a beauty blogerky,“ prozradila reportérce serveru Lidovky.cz třináctiletá slečna, která si jen chvíli před tím udělala s kamarády selfie před velkým nápisem Utubering. Lístek na akci si vyprosila u rodičů už před několika týdny.
Továrna na selfie
Zdálo se, že kdo si na místě nevyfotil sám sebe, jako by nebyl. V celém areálu se tísnily skupinky zběsile se usmívajících teenagerů před fotoaparáty. Nejdříve se vyfotili na svůj fotoaparát, o vteřinu později na mobil kamaráda. A pro jistotu hned několikrát za sebou. Ti vybavenější bez váhání vytahovali selfie tyče a fotili cokoli viděli - sebe s nákupní taškou plnou „vzpomínek“ na festival, sebe a kelímek od bubble tea či sebe a oblíbeného youtubera.
V dlouhých frontách stály dívky s květinovými čelenkami či děti s maskami oblíbených klučicích youtuberů. Čelenky připomínaly vlogerku Nicol Shopaholic, masky pak nejčastěji obličej Jirky Krále. Oba youtubeři se totiž stali velkými vzory pro mladou generaci. Vedle nich vystoupili i další oblíbené tváře náctiletých, například Stejk, Makyna016, Teri Blitzen, Smusa a někteří popoví zpěváci, kteří též natáčejí videa na YouTube.
Nepsaný dresscode
Ačkoli na akci nebyl předepsaný žádný dresscode, fanoušci se obešli i bez psaných pravidel. Stejné účesy, oblečení, boty, tašky - stále dokola ta samá uniforma. Teenageři se zkrátka chtěli svým idolům co nejvíce podobat a přípravu nepodcenili. Najít v davu ztraceného sourozence či ratolest tak mohlo být pro některé dosti obtížné.
„Vyrobili jsme si tuhle čelenku, protože ji nosí Nicol Shopaholic,“ usmívá se blondýnka, která vyčkávala ve frontě na podpis své oblíbené youtuberky. Na festivalu ukořistila podpisy i dalších slečen známých díky internetovým videím, na nichž odhalují svůj život. „Jen je mi líto, že se sem nedostaly všechny, které sleduji,“ zoufala si.
Fanouškům nevadil ani déšť, ani vedro v plastových stanech, kde se téměř nedalo dýchat. Před zátarasy u vstupu do provizorních festivalových „pokojů“ a ochrankou docházelo téměř k šílenství. Bodyguardi museli neustále odpovídat na dotazy, kdy už konečně dorazí davem vytoužený youtuber. A když už se po desítkách minut čekání konečně dostali před nazdobenou fotostěnu, přišlo zklamání - z pěti minut slávy se rázem stalo pět sekund vyplněných naučenými úsměvy, chladným objetím a jedním cvaknutí na mobilu.
Chladná objetí, cvak a konec
Některým to bohatě stačilo třeba i k tomu, aby se jim v očích objevily slzy, v mnoha tvářích ale bylo vidět spíše velké zklamání. Zjevně si pod příslibem popovídání si s oblíbenou internetovou postavou představovali něco trochu jiného než „Ahoj, já jsem Bára.“ a „Děkuju za fotku.“ O to více si pak ale svého youtubera fanoušci užívali během workshopů či vystoupení na velkém pódiu.
Vloggeři. V pokojíčcích točí klipy na YouTube. A jsou z nich milionáři |
Také sami youtubeři byli počtem fanoušků zaskočení. Jakmile se někdo z nich ocitl mimo svoje stanové teritorium, okamžitě se kolem něj začaly tvořit hrozny lidí a ochranka měla co dělat, aby youtubera ohlídala. Ačkoli v zahraničí jde o běžnou věc, česká scéna si na tak velká veřejná vystoupení teprve zvyká.
Program letňanského festivalu byl rozdělen do čtyř tematických zón, a to Gaming, Beauty&Fashion, Entertainment a Music. Celodenní plán si sestavili sami účinkující, čímž se chtěli odlišit od předchozích festivalů pro youtubery.
„Naším přáním bylo, aby fanoušci poznali i reálné světy svých hvězd a mohli se s nimi zabavit i mimo obrazovky. Za jeden den si tak návštěvník odnese desítky zážitků s jeho oblíbenými videoblogery či hudebními umělci,“ uvedl pro ČTK hlavní dramaturg festivalu Michal Šamánek.