130 let
Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský.

Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. | foto: Tomáš Krist, Lidové noviny

Rozhovor

Z veřejných zakázek odteče ročně bokem až 60 miliard, přiznává ministr

Česko
  •   19:29
PRAHA - Když nedávno ekonom Pavel Kohout oznámil odchod z Národní ekonomické rady vlády, tvrdil, že ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV) nebere vážně připomínky NERV k zákonu o veřejných zakázkách. Ministr jeho kritiku považuje za nedorozumění.

LN Je systém veřejných zakázek děravý?
Je děravý. Pokoušíme se ty díry ucpat. V březnu z ministerstva odchází do připomínkového řízení zákon v paragrafovaném znění.

LN Na veřejné zakázky se ročně vydá 630 miliard korun. Kolik odhadujete, že z těch peněz odteče bokem?
Teď jsem viděl odhad, myslím, že od Transparency International, sedm až patnáct procent. No, pokud budeme předpokládat, že zmizí do deseti procent, bylo by to 50, 60 miliard.

LN A nedává taková cifra váhu argumentu levice, že vlastně není třeba tolik šetřit, že by stačilo zastavit krádeže ve veřejných financích?
Jistěže ano. My se snažíme definovat místa, kde z veřejných zakázek nejvíc teče, a potom je zákonem ošetřit.

Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský.

LN Jaký je dnes platný zákon, který teď budete nahrazovat? Pavel Kohout mu říká zákon pro praní špinavých peněz.
Takhle bych to já úplně neřekl. Vždyť i v tom zákonu jsou nástroje pro vymahatelnost, sankce, které se nevyužívají. V prostředí, které se padesát let vyvíjelo normálně, by asi byl funkční, ale u nás funkční není.

LN Má smysl, aby nový zákon psal ředitel legislativního odboru Jan Sixta, když psal už ten původní, který je teď potřeba nahradit? Není on kozel zahradníkem?
Ne. Právníci vždycky pracují podle zadání, kam až mají tu změnu vést. A rozhodně se nedá říct, že pan Sixta je tvůrce minulého zákona a nikdo jiný na to neměl vliv. A stejně tak, že si i ten nový píše sám a nikdo na to nemá vliv. Já můžu říct, že pan Sixta určitě nic nebrzdí.

LN Asi nejvíc jste se s NERV nepohodli nad kvalifikačními požadavky na uchazeče o zakázky. Zákon z roku 2006 dovoluje zadavatelům vymýšlet si absurdní podmínky, aby je splnila jen jedna už vybraná firma.
To je pravda.

LN Znovu: psal to pan Sixta. Neměl by nést odpovědnost?
Nepsal to jen on sám... Teď zodpovídá mně. Jinak: kvalifikační předpoklady, to je skutečně jeden z největších problémů.

Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský.

LN NERV by kvalifikační požadavky zrušil, stačil by mu doklad, že máte dost peněz a podobnou práci už jste vykonal.
Podobnou a menší, říkají. A jsme u toho: o kolik menší? Že kdo postavil lávku přes potok, může stavět most? Tady se velice obávám možnosti gumového výkladu, že se vám potom do tendrů budou hlásit firmy, které na to nemají. A čestné prohlášení, kde vám firma odpřísáhne, že na to má, je k čemu? Nějaká kvalifikace by tam být měla.

LN NERV navrhuje, aby vítěz zakázky byl trestně zodpovědný.
A umíte si to představit v praxi? Mnohdy se během stavby objeví něco, co nikdo nepředpokládal. A pak toho stavaře budete trestně stíhat za to, co jste sám nepředpokládal? A dále: co když ta stavba sice je k užívání, ale strašně odfláknutá? Třeba ti mazalové speciální omítku, kterou jste si přál, dělali prvně v životě, a dopadlo to strašně. Prostě na čestné prohlášení se mi do soutěže mohou přihlásit i nekvalifikované firmy, jejichž kvalita bude hrozná, ale oni to dodají.

LN Kudy tedy z dnešního zlého stavu ven?
My máme lepší návrh: aby v zadávací dokumentaci zadavatel své kvalifikační požadavky sám zdůvodnil. V okamžiku, kdy je to součástí zadávací dokumentace, může se každý uchazeč odvolat na nepřiměřené požadavky. V té chvíli už ÚOHS nemusí žádat zpětné zdůvodnění, má ho před sebou, a zadavatel už si nemůže nic vymyslet. Mám nějaké zkušenosti a myslím, že tohle opatření by nepoctivým zadavatelům velmi ztížilo život.

LN NERV také navrhuje zavést u velkých zakázek minimální počet uchazečů.
A to vůbec není špatný návrh. S velkými zakázkami bývá ta potíž, že se do nich kvůli požadavkům nakonec často kvalifikuje jen jedna firma nebo dvě. Tady se s NERV shodujeme na určení problému, teď jen najít správnou techniku. Buď můžete tak jako NERV identifikovat aspoň pět firem schopných i takhle velkou zakázku udělat. Já zase říkám: pojďme to zavést obráceně. Pokud se mi do soutěže nepřihlásí aspoň tři zhodnotitelné nabídky, musí se ta zakázka rozsekat na menší.

LN To mi připomíná ekotendr, který chce ministr financí zadat jednomu vítězi, zatímco premiér by ho rozdělil na několik menších podle použité technologie. Co si o Kalouskově ekotendru myslíte vy?
Já bych ho takhle nikdy nevypsal.

LN Pokud se vám podaří zákon o veřejných zakázkách napsat optimálně, kolik z těch 50 nebo 60 rozkutálených miliard půjde ušetřit? Polovina?
Určitě. Ale chcete po mně odhady od boku. Všem nepravostem, hlavně u těch menších zakázek, zabránit nelze. Projektant třeba nadhodnotí výměry kabelů a jen jeden dodavatel od zadavatele ví, že nebude muset klást 110 kilometrů kabelů, ale jen 100. Jak tomuhle předejít? U větších zakázek jsem optimističtější, protože na ty chceme zřídit panel expertů a z něj třeba den před tendrem losovat naše zástupce do výběrových komisí.

Autor: Daniel Kaiser
  • Vybrali jsme pro Vás