Srovnání vychází z údajů za poslední měsíce loňského roku, které poskytly volební týmy obou kandidátů na prezidenta. Lidovky.cz už dříve informovaly o ceně outdoorové reklamy Miloše Zemana, kterou lidé z branže vyhodnotili jako "luxusní".
ČTĚTE VÍCE: |
Zemana bylo koncem roku možné vidět na celkem 1000 billboardech - na 400 v listopadu a 600 v prosinci. Jeho volební tým za poutače zaplatil celkem zhruba tři miliony korun i s daní. Hrubým přepočtem tak cena jednoho Zemanova billboardu vychází na 3000 korun.
Schwarzenberg měl billboardů na listopad nasmlouvaných méně. Přesně řečeno 254. Zaplatil za ně 1 357 750 korun včetně DPH, což znamená asi 5350 korun za jeden. Za každý reklamní poutač tak zaplatil o 80 procent více než jeho protikandidát Zeman.
Na prosinec a leden si pak Schwarzenbergův tým předplatil reklamní balíček, který zahrnoval nejen billboardy (182 ploch), ale i 26 bigboardů a takzvané citylight vitríny (180). Balíček vyšel na 1 838 016 korun.
Název reklamní firmy tají
Lidovky.cz také zjišťovaly, u kterých reklamních společností si kandidáti billboardovou kampaň objednali. Zemanova mluvčí Hana Burianová nechala otázku bez odpovědi. PR asistent Schwarzenbergova týmu Ondřej Vichnar na dotaz reagoval stručně: "Visual Impact a JCD," uvedl.
Kandidáti musejí ze zákona zveřejnit kompletní účetnictví své kampaně. Stačí však, aby tak učinili až po volbě. Podle Davida Ondráčky z Transparency International by to však měli udělat už nyní. "Nevidíme důvod, proč by tak důležité informace neměly být dostupné voličům ještě před samotnou volbou,“ uvedl v úterý Ondráčka.
Kolik kdo kam investovalBillboardy spadají do kategorie outdoorová reklama. Podle zjištění výzkumné agentury Admosphere Zeman do této reklamy investoval v minulém roce přes 13 milionů korun. Outdoorovou reklamu Schwarzenberga naopak agentura odhaduje na méně, než kolik jeho volební tým přiznal za měsíce listopad a prosinec pro Lidovky.cz. PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE NA TABULKU Srovnání vychází z údajů agentury Admosphere, které vychází z monitoringu ceníkových cen v médiích, tedy nezohledňuje množstevní slevy, bonusy či vzájemné výměnné obchody neboli bartery. |