Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Za padající skály v Hřensku mohou Němci. Kvůli válečným pracím

Česko

  17:31aktualizováno  17:33
HŘENSKO - Obyvatele pohraničního Hřenska stíhá jedna pohroma za druhou. Po opakujících se povodních nyní trápí oblíbené turistické středisko uzavřená silnice do Německa, po které do města proudily davy zahraničních turistů. Hrozí totiž, že se na komunikaci zřítí asi stotunový skalní masiv. Pokud skála nespadne sama, geologové budou moci situaci řešit zřejmě nejdříve na jaře, až přijde příznivější počasí.

Silnici z Hřenska do Německa ohrožuje padající skalní masiv. foto: Správa NP České Švýcarsko

Silnice první třídy číslo 62, kterou lemuje souvislý blok pískovcových skal, spojuje pohraniční Hřensko s německým městečkem Schmilka a dále vede do populárního lázeňského města Bad Schandau a do Drážďan. Do Hřenska, centra Národního parku České Švýcarsko, po ní proudí davy českých i zahraničních turistů. A nejenom v letní sezóně, region je oblíbený i třeba mezi běžkaři.

Teď se ovšem turisté musejí připravit na komplikace. Kvůli uzavřené silnici se cesta z Německa do Hřenska protáhne. "Do Německa teď lidé musí jezdit buď přes Petrovice, nebo po dálnici přes Krásné Pole do Německa. Kdybych teď jel do Německa autem, tak najedu jen do Děčína 61 kilometrů," popisuje starosta Hřenska Josef Černý. Silnicí 62 je to na hranice přitom asi jen kilometr.

Podnikatelům se nedaří. Nejdřív povodně, teď skála
Uzavřená silnice výrazně komplikuje život místním a maří obchod podnikatelům, kteří v Hřensku z cestovního ruchu žijí. "Lidi k nám teď nejezdí, autem se sem nedostanou," vysvětluje starosta. "To máte čtyřikrát povodeň, z toho jedna obrovská a tohle už je druhá padající skála. Není to jednoduché. Mám vážné obavy, že někteří podnikatelé tohle nepřežijou," vyjmenovává starosta pohromy, které se na malé pohraniční městečko sypou.

Neprůjezdná silnice odřízla od města několik domů včetně toho starosty a také čerpací stanici, která stojí těsně před hranicí s Německem. "Ještě dnes ráno čerpací stanice fungovala, ale brzy přestane, protože se k ní nedostane zásobování. Cisterna tam nezajede," vysvětlil Černý.

Silnici uzavřely ve čtvrtek z bezpečnostních důvodů Ředitelství silnic a dálnic společně se Správou Národního parku České Švýcarsko. Kontrolní čidla, která hlídají pohyby skály, totiž vyhlásila varovný poplach. "Geologové zjistili, že se v masivu objevily další trhliny a že se blok opravdu hýbe. Vyhodnotili situaci tak, že hrozí akutní nebezpečí zřícení skalního objektu," vysvětlil pro server Lidovky.cz mluvčí národního parku Tomáš Salov.

Silnici z Hřenska do Německa zneprůjezdnila padající skála.

Podle odborníků se na silnici může zřítit až stotunový skalní masiv, to se rovná váze asi dvou tanků. Navíc nelze přesně zjistit, kdy se skála zřítí. "Právě ta nepředvídatelnost činí silnici neuživatelnou, protože tam jde skutečně o zdraví a o život," zdůraznil Salov.

Skálu nelze odstřelit, problém by to ještě zvětšilo
Pokud nespadne skála samovolně, budou jí muset odstranit odborníci. Se sanací skály však budou muset zřejmě počkat až na příznivější počasí. Dříve než zjara se tak obyvatelé průjezdné silnice zřejmě nedočkají. Skálu navíc nelze odstřelit trhavinou, exploze by totiž mohla poškodit masivy okolo a problém by se jen prohloubil, navíc by to mohlo zdemolovat i samotnou silnici. Podle Salova se podobné problémy obvykle řeší tak, že geologové skálu "rozeberou kamínek po kamínku".

Kdyby se skála zřítila samovolně, silnici by mohla zdemolovat už jen ta obrovská váha padajícího kamení. Proto na komunikaci vzniklo "dopadové lože", tedy asi metrová vrstva písku, která má vahu dopadu tlumit.

Skálu poškodili Němci za druhé světové války
Přestože se jedná o pískovcovou skálu, což je relativně měkká hornina, která snadno podléhá povětrnostním vlivům, příčina pohybu tohoto masivu je poněkud jiná. "Někdy ve 44. roce tam probíhalo rozšiřování silnice ze strategických důvodů, používala se tam trhavina. Tyto trhací práce měly za následek to, že se v masivu objevily trhliny a to ho destabilizovalo," vysvětlil Salov. Další ránu skále zasadily opakující se povodně. Kvůli tomu silnici museli letos uzavřít už dvakrát.

Problém je také s financováním sanace skály. České zákony totiž jasně nestanovují, zda se o to má postarat národní park nebo Ředitelství silnic a dálnic. Sanace by podle informací starosty měla stát řádově desítky milionů korun. Správa národního parku zatím připravuje žádost o dotaci od ministerstva životního prostředí. Park by se měl postarat o skály, ŘSD by měl zajistit manipulační prostor.

Silnice první třídy do Německa je pro auta i pěší uzavřená.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...