„Trest byl uložen s ohledem na neodčinitelný následek, který svou nedbalostí způsobily. Je to nepříjemná tragická událost na všechny strany. Trest byl uložen v jedné čtvrtině trestní sazby,“ uvedl soudce Petr Bednář.
České dráhy obhájily vysoké hodnocení závazků od agentury Moody's |
Podle soudu porušily obě ženy důležité povinnosti vyplývající z jejich zaměstnání. „Podle soudu viděly posledního nastupujícího a na toto nijak nereagovaly. Podle předpisů mají povinnost před výpravou vlaku pohledem zjistit zavřenost dveří,“ uvedl soudce. Podotkl, že žádný předpis sice nestanovil jít a osudné dveře uprostřed vlaku zavřít, ženy se o tom ale měly pohledem přesvědčit, což ani jedna ze své pozice udělat nemohla.
Vlakvedoucí Jarmila Soukupová řekla, že se proti rozsudku odvolá. „Nesouhlasím s tím, co padlo,“ uvedla žena. Před soudem v závěrečné řeči uvedla, že má za sebou přes 20 let praxe a nikdy v práci nic nepodcenila. Naopak žalobce byl s rozsudkem spokojen. „Pokud jde o rozhodnutí o vině a trestu, soud v zásadě rozhodl podle toho, co jsme požadovali v závěrečném návrhu. Trest mám za přiměřený, lhůtu jsem si ponechal z procesní opatrnosti,“ uvedl Jaroslav Rašendorfer. Podle zmocněnce je pro pozůstalé důležité, aby byla celá věc prošetřena. „Pozůstalí mají naději, že ta zjištění, která vyšla v hlavním líčení na povrch, budou zdrojem nějakých opatření, aby se podobné neštěstí už nikdy nestalo,“ uvedl Ondřej Kovář.
Odškodnění vyřešily dráhy mimosoudně
Neštěstí se stalo na trase z Luhačovic do Prahy v červenci 2016. Podle rozsudku vyjel vlak z olomouckého nádraží s nedovřenými dveřmi. Kvůli zrychlování soupravy na trati mezi hlavním nádražím a Štěpánovem se dveře ve více než stokilometrové rychlosti samovolně otevřely a dítě, které v té době čekalo na matku a sestru u toalety, vytáhly ven. Dívka na následky pádu zemřela. Obžalované svou vinu u soudu popřely, podle nich z jejich strany nešlo o nedbalost. Zastal se jich vrchní komisař Správy železniční dopravní cesty, řekl, že žádné pochybení vlakové čety neshledal.
Smrtelná nehoda v Praze a bezdůvodně zapnuté majáky. Záchranka řidiče okamžitě propustila |
O náhradě škody soud nerozhodoval, dráhy se s rodinou mimosoudně vyrovnaly. Podle jejího zmocněnce má rodina zájem na řádném vyšetření události a zejména na tom, aby se něco podobného neopakovalo. Mluvčí Českých drah Monika Bezuchová už dříve řekla, že dráhy udělaly řadu opatření, aby podobné tragédii zabránily. Jde hlavně o namontování světelné signalizace, která potvrzuje správné uzavření dveří.
Spis měl téměř 700 listů, obsahoval řadu znaleckých posudků a dokumentů. Policisté při vyšetřování uvedli, že pokud by se tato tragédie stala později, mohly být obviněny jako právnická osoba také České dráhy, v době tragédie to neumožňoval právní řád. Podíl matky na tragédii kriminalisté zcela vyloučili, dítě bylo po celou dobu v její bezprostřední blízkosti.