Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Česko

Začíná boj o pozemky na Ruzyni za několik miliard korun. Bydlení kolem letiště láká

Letiště Praha foto: Letiště Praha

Plánované uzavření jedné ze současných dvou vzletových drah na Letišti Václava Havla uvolní kolem 200 hektarů stavebních pozemků v ceně několika miliard korun.
  5:00

Plánovaná nová ranvej na pražském ruzyňském letišti uvolní rozsáhlé pozemky pro komerční výstavbu. Oblast v blízkosti několika dálnic nyní omezuje stavební uzávěra. Největší část pozemků se přitom nachází přímo v areálu letiště.

Hlavní změnou je směřování provozu. Nová ranvej bude souběžná se současnou hlavní drahou. Pak se bude moci zrušit ta záložní, jež vede napříč. Tím se letový provoz omezí jen na zhruba západovýchodní směr a celá jižní část pozemků se bude moci zastavět komerčními budovami. A volno nově bude i ze severu.

Miliardová příležitost

Samotné letiště vlastní na 200 hektarů pozemků, na kterých bude možné stavět. Díky blízkosti letiště i napojení na dálniční síť mají hodnotu v řádu miliard korun.

Kuriózní výzdoba. Litevské letiště ozdobilo stromek zabavenými předměty cestujících

„Otevřením stavební uzávěry se tyto pozemky stanou velmi atraktivními, lze počítat se silnou poptávkou. Tržní cena pozemků se tudíž dorovná ostatním v lokalitě, což znamená cenové rozmezí sedm až deset tisíc korun za čtvereční metr,“ odhaduje Jan Martina, oblastní manažer pro Prahu společnosti M&M Reality. Jan Kratochvíl ze RE/MAX G8 čeká, že cena může hranici deseti tisíc korun za metr snadno překročit. Pokud by bylo možné stavět i vyšší budovy, může se podle něj v lokalitě prodávat metr čtvereční i za 20 tisíc až 25 tisíc korun.

Očekávání zvyšuje i slib premiéra Andreje Babiše (ANO), že nová dráha, jež uvolní zmíněné pozemky k výstavbě, bude otevřena současně s dlouho plánovaným železničním spojením do centra Prahy. To má mít zastávku v místě, kde se čeká největší zájem developerů – tam, kde je nyní jižní část Airport City a obchodní centrum Šestka.

Letiště zatím tvrdí, že vše je v příliš vzdálené budoucnosti. „Jde o dlouhodobý projekt a připravujeme ho výhledově do následujících deseti, spíše patnácti let. Dráha 12/30 bude uzavřena nejdříve v roce 2028, jde tak spíše o vizi,“ řekl LN mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Ovšem na tuzemském realitním trhu jde už o aktuální příležitost. Část oslovených realitních specialistů se proto k možnostem rozvoje této oblasti, kde letiště na vizualizacích slibuje obchodní zónu i stadion, nechtěla vyjadřovat. Usilují totiž o místo v chystaných projektech.

Například ve stavebních uzávěrách jižně od letiště se nyní v koridoru letů nachází jen zemědělská půda. Jde o oblast, kde je již nyní v bezprostředním okolí poměrně rozsáhlá komerční výstavba. Území se nachází nejen v blízkostí letiště, ale i několika dálnic, stejně jako plánované trati do centra města. Navíc se výhledově počítá i s dokončením severní části pražského okruhu. Po dostavbě rychlodráhy do centra Prahy tak půjde o místo s dobrým silničním, železničním i leteckým spojením.

Zájem tato lokalita budí i v oblasti bydlení. V okolí letiště se dlouhodobě staví nové rodinné a bytové domy. Na část míst bude mít rozšíření negativní vliv a zvýší se tam hluk, více lidí by ale mohlo pocítit naopak zlepšení přesměrováním provozu.

Hluk vadí jen někomu

I když část místních obyvatel proti leteckému provozu bojuje, většina jej akceptuje. „Řešil jsem v té oblasti prodeje i dlouhodobé pronájmy několika nemovitostí a letecká doprava překvapivě na ceny nemá vliv. Na letadla si lidé velmi rychle zvyknou. Na rozdíl třeba od situace, kdy je v blízkosti domu či bytu frekventovaná silnice – to na ceny vliv má,“ uvedl Radek Šmída, makléř firmy Remax. Dodal, že bydlení kolem letiště láká i lidi, kteří na něm pracují nebo často létají.

I ve stávajících letových koridorech se prodávají domy za ceny kolem deseti až 20 milionů korun. Případný hluk má sice na ceny vliv, ale naopak vzhůru tlačí hodnotu oceňovaná lokalita s dobrou dostupností centra města, stejně jako množství zeleně. Kupující pak případné zvýšení hluku prakticky neřeší i proto, že je v současnosti nedostatek podobných nemovitostí. Pokud by byl převis nabídky, byl by vliv letiště na cenu mnohem vyšší.

Autor: