Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Zadavatel č. 1? Zemědělství

Česko

Státní reklama - Vládní úřady vydávají stamiliony na vlastní propagaci

Ministerstva mají mezi agenturami své favority, kterým zadávají reklamní zakázky

PRAHA Nejdrsnější a nejdražší kampaň v historii ministerstva dopravy - která má ukázat „skutečnou tvář dopravních nehod“ - bude dělat agentura Euro RSCG. Podle člena výběrové komise Daniela Köppla ministerstvo preferovalo jinou agenturu - Ogilvy Group. Komise ji však ze soutěže vyřadila. Na nepřízeň státu si přesto Ogilvy Group stěžovat nemůže.

Agentura, se kterou je spojen kamarád a poradce ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) Jan Piskáček, dělá pro ministerstvo řadu drobnějších zakázek. Jednu z prvních opravdu velkých státních reklamních zakázek ale Ogilvy Group získala mnohem dříve, než ve vládě usedl Aleš Řebíček.

Za ministra zemědělství Jaroslava Palase (ČSSD) začala propagovat české potraviny. Zviditelnění značky Klasa letos vyšlo na 180 milionů korun. Ogilvy dělala pro ministerstvo zemědělství i kampaň Žiju bio za 18 milionů korun.

Ministerstvo zemědělství, je bezkonkurenčně největší zadavatel státních reklamních zakázek. Pojídání kapra, amura a tolstolobika bude další čtyři roky propagovat agentura Dorland. Kampaň Ryba je dobrá, zdravá a domácí vyjde na 150 milionů korun.

Výběr firmy Dorland vzbudil pozornost hned ze dvou důvodů - rozhodně nepatří k reklamní špičce, a navíc pomáhala ODS nejen před posledními poslaneckými volbami.

Také ministerstvo vnitra má jasného favorita - agenturu TBWA. Dělala pro něj náborovou kampaň Pomáhat a chránit za 22 milionů korun. Nedávno Policejní prezidium oznámilo, že kampaň byla úspěšná a policisty potřebuje pořád, proto bude za dalších 11,5 milionu korun pokračovat. Stejná firma má také zvyšovat povědomí o kontaktních místech Czech point za 14 milionů.

TBWA dělala i vládní informační kampaň ke vstupu do Schengenského prostoru Evropou volnou cestou za 25 milionů korun. Podle Martina Charváta, bývalého kreativního šéfa Mark BBDO, který teď rozjíždí agenturu Konektor, může „spojenec“ z ministerstva dát agentuře „informace, které jí pomohou“. „Hypoteticky, v mnohastránkovém zadání k Schengenu může být třeba na straně osmnáct napsáno: Chceme, aby se řezaly hraniční závory,“ říká Charvát. „Běžný čtenář si toho ani nevšimne. Upozorněná agentura na tom postaví kampaň a vyhraje.“

***

Agentury a jejich úřady

Ogilvy Group - ministerstvo zemědělství tví (Státní zemědělský intervenční fond) * kampaň na podporu konzumace českých potravin Klasa - 60 milionů korun v roce 2007, 180 milionů korun letos, právě běží výběrové řízení na agenturu, která bude kampaň dělat v příštích letech * kampaň na podporu bio potravin Žiju bio -přes 18 milionů korun

TBWA -ministerstvo vnitra * vládní informační kampaň ke vstupu do Schengenského prostoru Evropou volnou cestou -25 milionů korun * kampaň za změnu pohledu na českou policii, jejímž cílem je nábor nových policistů Pomáhat a chránit -22 milionů korun, policejní prezident rozhodl o jejím pokračování za dalších 11,5 milionu korun * kampaň, která má zvýšit povědomí o kontaktních místech nabízejících výpisy z centrálních státních registrů Czech point -14 milionů korun

Dorland -ministerstvo zemědělství * kampaň na podporu konzumace sladkovodních ryb Ryba je dobrá, zdravá a domácí -150 milionů korun

Euro RSCG - pražský magistrát * kampaň Vychytáváme poslední mouchy opěvovala před komunálními volbami úspěchy magistrátu pod vedením ODS * na kapesní krádeže upozorňovala kampaň Mějte oči všude * slogan Spát můžete doma lákal cizince k pražskému nočnímu životu * olympijské billboardy se slavnými lidmi na pozadí dominant Prahy, Brna a Ostravy Všichni jsme v národním týmu Zdroj: LN /Repro LN / JL Euro RSCG nedávno také získala zakázku od ministerstva dopravy za 150 milionů korun

Autor: