130 let

Zahradníci hlásí vyšší tržby

Česko

Místo zahraničních dovolených si lidé pořizují zahradní techniku na zušlechtění svých víkendových sídel

PRAHA S příchodem jarních měsíců vzali Češi útokem obchody se zahradní technikou a zahradnictví. Na ochotě zákazníků utrácet za rostliny, sekačky a zahradní nářadí se přitom nepodepsala ani pokračující hospodářská krize. V tomto segmentu ovlivňuje vývoj tržeb spíše počasí než cokoli jiného.

„Do března nám výrazně klesly tržby. Mysleli jsme si, že je za tím krize, ale důvodem bylo podle všeho špatné počasí. Jakmile se udělalo hezky, tak začala poptávka stoupat a v současnosti je zhruba na loňské úrovni,“ říká Marion Prostiová ze zasilatelského obchodu Starkl zahradník. Podle jejích slov je mezi zákazníky firmy největší zájem o zboží v akci bez ohledu na to, o co se jedná. „Kvalita nehraje pro naše zákazníky roli. Největší zájem je o to nejlevnější. Zákazníci toho koupí třeba víc, ale musí mít pocit, že ušetřili,“ dodala.

Menší česká zahradnictví hlásí dokonce výrazný nárůst poptávky. „Letos stoupla meziročně poptávka v souvislosti s širší nabídkou zhruba o patnáct procent,“ tvrdí odborný prodejce v Zahradnictví Líbeznice Václav Nádvorník.

Růst tržeb potvrzuje i Chládek, zahradnické centrum z pražských Střešovic. „Kvůli přesadbě jsme začali letos s venkovním prodejem až na začátku dubna. Venkovní prodej se nám přitom na tržbách významně podílí, a proto proti březnu vzrostly tržby v dubnu až o osmdesát procent,“ říká Jiří Chládek mladší.

Vyšší prodeje mají i obchody pro kutily. Rostoucí zájem zákazníků zaznamenal i řetězec Bauhaus. „Poptávka po potřebách pro zahrádkáře, po rostlinách a zahradní technice v tomto období roste řádově o desítky procent,“ řekl Tomáš Hanzlík z reklamního oddělení Bauhausu. Zákazníci si podle něj také uvědomili, že platí pravidlo „laciné = dvakrát placené“ a čím dál více se přiklánějí ke kvalitnějšímu zboží. „Zájem se samozřejmě řídí průběhem sezóny. Na začátku (březen, duben) je největší zájem o vertikutátory, provzdušňovače trávníku a kultivátory půdy. Aktuálně jsou to kolové sekačky a travní traktory. Zde zákazníci volí stroje s přidanou hodnotou navíc – tedy například s funkcí mulčování, bočním výhozem, velkými zadními koly, širším záběrem, velkým sběrným košem apod.,“ dodal Hanzlík. Rekordy v Mountfieldu Obrovský nárůst tržeb v dubnu hlásí také Mountfield. „V březnu jsme měli oproti loňsku tržby vyšší o dvacet procent, na čemž se ovšem ještě podílely účinky akce se slevami na kole štěstí. Velké překvapení nám však přinesl duben. Oproti loňsku máme tržby vyšší o 240 procent. Podle dosavadních výsledků prodejů za prvních deset květnových dní už vidíme, že i tento měsíc bude mimořádně dobrý, čekáme proti loňsku dvojnásobný nárůst tržeb,“ uvedl ředitel pro vnější vztahy společnosti Mountfield Václav Brom.

Za dubnovým růstem vidí Brom především to, že k vybranému zboží rozdává zákazníkům malé notebooky. Pracovníci Mountfield však od zákazníků slyší i o specifickém letošním úkazu. Řada lidí upustila od zahraničních dovolených a chce se v létě rekreovat doma. Ušetřené peníze proto investují do výbavy svých zahrad. „Největší zájem je o všechny stroje na sečení trávy. Především se jedná o samochodné benzinové rotační sekačky, motorové kosy, zahradní traktory a bubnové sekačky,“ dodal Brom.

***

Hit sezony: Javor dlanitolistý

Javor dlanitolistý, který pochází z Japonska, je hitem letošní zahradnické sezony. „Podařilo se nám sehnat okrasné javory z Itálie za dobrou cenu a jen se po nich zaprášilo,“ říká Jiří Chládek mladší ze zahradnického centra Chládek v pražských Střešovicích. Jeho slova potvrzuje i Václav Nádvorník ze Zahradnictví v Líbeznici na severním okraji Prahy.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás