Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Zákaz kamionů? Dopravci zuří

Česko

  10:07
PRAHA - Omezení víkendového provozu kamionů je na spadnutí. Dohodli se na něm ministr dopravy Aleš Řebíček a ministr životního prostředí Martin Bursík. Autodopravci to považují za moc přísné a tvrdí, že jim to způsobí desetimiliardové ztráty.

Kamiony. foto: Luboš Pavlíček ČTK

Oba chtějí, aby kamiony nesměly na dálnice celoročně v pátek mezi 15 a 20 hodinou a v neděli od půlnoci do 22 hodin. Schvalování novely zákona, která autodopravcům může způsobit bezesné noci, se přesto může zadrhnout. Podnikatelé v dopravě totiž hodlají v následném připomínkovém řízení návrh obrátit vzhůru nohama.

„S celoročním omezením jízdy kamionů v pátek zásadně nesouhlasíme. Za prvé to není nikde v Evropě a za druhé je pátek všeobecně uznán jako pracovní den,“ řekl Martin Felix, mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Problematický je však podle něj i nedělní zákaz.

Domněnka, že páteční a nedělní omezení kamionů uleví životnímu prostředí, je podle Felixe naivní. „Stále bude potřeba převézt stejné množství nákladu jako teď. Bude to mít pouze ten efekt, že mezi pondělkem a čtvrtkem budou silnice ucpanější,“ prohlásil.

Podle experta na dopravu ze Strany zelených Martina Robeše je však částečné omezení kamionové dopravy nezbytné. Zákaz v pátek mezi 15. a 20. hodinou a v neděli mezi půlnocí a desátou večer považuje za přijatelný kompromis. „Silnice jsou přetížené. V pátek lidé často odjíždějí na víkend, a tak je doprava ještě silnější. Co se týká neděle - tam je snaha lidem žijícím v okolí silnic trochu ulevit,“ popsal Robeš. Nedělní zákaz v uvedených hodinách podle něj navíc platí skoro ve všech okolních zemích. Jen v Česku ne, a tak si z něj zahraniční řidiči dělají tranzit.

Kvůli omezení jízdy kamionů před časem vznikla dokonce expertní komise. V té kromě lidí z ministerstev zasedli i autodopravci. Skupina se sešla třikrát a vždy to skončilo jen hádkou. Ministři Řebíček a Bursík se pak dohodli, že novelu předloží bez ohledu na odpor autodopravců.

Před klasickým schvalovacím procesem však zákon půjde do připomínkového řízení. Do něj musí být přizváni i autodopravci a dá se očekávat, že budou pořádně „tlačit na pilu“.

Ministerstvo dopravy chce novelu předložit co nejdříve. Nyní už čeká jen na studii, kterou zpracovává ČVUT. Materiál má posoudit, do jaké míry navrhované opatření autodopravce ekonomicky poškodí. Podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Felixe však už podnikatelé přibližné celkové ztráty spočítané mají. „Bude to nejméně deset miliard korun,“ dodal Felix.

jm
Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!