Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Zakletý Dakar: Loprais znovu skončil

Česko

COPIAPÓ/PRAHA Jihoamerický kontinent žije slavnou Rallye Dakar už tři roky, ale Aleš Loprais v něm cíl za tu dobu neviděl.

A neuvidí ani letos.

Český pilot musel se svou tatrou odstoupit ze soutěže kamionů, kterou nedokončí třikrát po sobě. Závod jako by byl pro něj zakletý.

Přitom zrovna letos to dlouho vypadalo, že by mohl zaútočit na stupně vítězů, které si pokaždé dává za cíl. Vyhrál dvě etapy, s ruskými kamiony držel jako jediný krok, čímž si získal podporu u jiných soupeřů. V průběžném pořadí byl čtvrtý.

Jenže v úterý se stalo něco, co bohužel celý statečný boj zmařilo.

Po kolizi s kamením došlo k vážné závadě turbodmychadla a následně také ke snížení výkonu na pouhých 30 procent.

„Sice nám umožnilo etapu dojet, ale nepodařilo se nám projet povinné průjezdní body v dunových polích pouště Atacama,“ vzkázal Loprais po agentuře ČTK.

Dakar je extrémně náročný. Vedle nástrah drsné krajiny musejí závodníci povinně projíždět zmíněnými kontrolními body. Kdo to nesplní, tak v rallye končí.

Navíc pořadatelé je umísťovali až na vrcholy dun, čímž posádkám tenhle úkol ještě více ztížili. „Posádka měla na výběr, jestli nechá vozidlo v dunách, nebo se pokusí najít jakoukoli průjezdnou cestu do cíle,“ psal Lopraisův tým na svém webu.

„I tak jsme několikrát balancovali na hraně duny a jeli po dvou kolech,“ pravil Loprais. „Jednu dunu jsme museli ve vrcholové části přeskočit a při tom utrhli tlumič. Byl to extrémní zážitek.“ Kamazy dlouhodobě dominují Když s Josefem Kalinou i Milošem Holáněm v posádce dorazil do cíle etapy na 18. místě, na vítězného Firdause Kabirova z Ruska ztratil dvě hodiny a 48 minut.

V noci se však v chilském Copiapó dozvěděl verdikt organizátorů.

Ti dodatečně rozhodli, že po Lopraisovu prohřešku musí jeho tatra podle pravidel skončit. A to i přesto, že se za něj postavil téměř celý zbytek startovního pole.

Tak, že tomu Češi sami těžko věřili. „Až neuvěřitelně se za nás postavila většina konkurenčních týmů, které chtěly, abychom s přesilou kamazů i nadále bojovali.“

Nic platné, gesto solidarity Lopraisovi, synovci šestinásobného vítěze Karla, nepomohlo. Z českých kamionů je tak v soutěži už jen liaz Vlastimila Vildmana.

Ruské kamazy, které kromě Kabirova řídí i Vladimir Čagin a Eduard Nikolajev, vládnou Dakaru několik let. A těžko teď někdo pochybuje, že se na tom něco změní.

Poražený Loprais nedokončil závod ani loni a předloni, vždy kvůli technickým problémům. Přesto teď mluví pozitivně.

„Ty dvě vyhrané etapy a neustálý vyrovnaný boj v první trojce nám dávají velkou energii a indicii do budoucna, že jsme blízko,“ tvrdí.

Na svou další šanci musí však čekat celý další rok. A věřit, že může překonat svůj úspěch z roku 2007, kdy skončil celkově třetí.

Jenže to se Dakar jel ještě v Africe. Jižní Ameriku zatím nedobyl.

***

Lopraisovy patálie

* Konec v roce 2009 První jihoamerickou Rallye Dakar nedokončil Aleš Loprais kvůli potížím ve 13. etapě, kdy mu selhala spojka u kamionu. Do startu závěrečného úseku se mu závadu nepodařilo opravit, a tak musel odstoupit z průběžného 8. místa pouhý den před slavnostním koncem rallye v Buenos Aires. * Konec v roce 2010 Po úvodní etapě musel druhý muž průběžného pořadí skončit, když poškodil podvozek vozu o kamení. Loprais havaroval na 140. kilometru etapy, přičemž potíže měl už o několik kilometrů dříve. Posádka sice dojela do cíle, kde však byla donucena odstoupit. * Konec v roce 2011 V úterý měl technické problémy s turbodmychadlem, kvůli kterým neprojel povinné body na trati a byl podle pravidel ze soutěže vyloučen. V průběžném pořadí byl Loprais čtvrtý, když předtím zvítězil ve dvou etapách.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...