Pondělí 17. února 2020svátek má Miloslava 8 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Zaorálkova delegace představila Asiatům Česko: na nekvalitním videu se proháněly trabanty

Prezentace České republiky v propagačním videu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezentace České republiky v propagačním videu. | foto: Reprofoto

PRAHA Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek s sebou na palubu vládního speciálu často bere i podnikatele. V únoru se s delegací byznysmenů vypravil do Indonésie – čtvrté nejlidnatější země světa, kde si Černínský palác slibuje šance pro české exportéry třeba při výstavbě metra nebo dodávce zdravotnického materiálu.

Na jeden zážitek z Jakarty ovšem šéfdiplomat Lubomír Zaorálek (ČSSD) ani třicítka členů podnikatelské mise jen tak nezapomene. V rámci prezentace Česka jako místa pro byznys zhlédly česká i indonéská delegace video, z něhož všichni museli nabýt dojmu, že se u nás čas zastavil někdy před třemi desítkami let.

Video ministerstva vnitra:

„Bylo to něco, co mohlo pocházet ještě z komunistické éry. Na velmi nekvalitním videu se proháněly trabanty, staré škodovky, nechyběly ani záběry na popelnice a staré neopravené fasády,“ vybavuje si Bořivoj Minář, viceprezident Hospodářské komory.

Na mírně řečeno zastaralou prezentaci České republiky nemůže zapomenout ani Zaorálek. „Byl to propad do minulosti. Přišlo mi jako skandál, že se představujeme něčím tak zastaralým,“ řekl k nemilému zážitku z Indonésie šéf české diplomacie na nedávné konferenci pořádané LN. A posteskl si, že takový ucelený reprezentativní filmový profil Česka ambasády k dispozici nemají.

Video agentury CzechTrade:

V tom má Zaorálek částečně pravdu. Jednotlivé prezentace Česka jsou roztříštěné a nikdo je nekoordinuje. Přitom mezi nimi najdeme i řemeslně dobře odvedenou práci.

Třeba agentura Czech Tourism na svém webu nabízí minutová videa k památkám UNESCO, českým tradicím a hned několik propagačních snímků k letošnímu karlovskému jubileu. Nechybí ani „cool“ průvodce pro mladé návštěvníky ze zahraničí a „bestof“ výběr nejlepších turistických destinací. Vše v anglické i české mutaci.

Také agentura Czech Invest, která se stará o příliv investic, si předloni nechala zpracovat celou sérii minutových a tříminutových propagačních videosnímků. Osm představuje jednotlivé obory, jako je automobilový průmysl, strojírenství nebo nanotechnologie. Vše zastřešuje i celkový profil Česka připravený pro zahraniční investory.

Video CzechInvestu:

„Snímky používáme na veletrzích, seminářích nebo prezentacích pro investory,“ vysvětluje Petra Menclová, mluvčí Czech Invest.

Za spoty, které vyrobila Česká produkční, dala agentura Czech Invest 1,5 milionu korun. Výsledek ovšem příliš nenadchne. Ve videoprezentaci sice o svých českých zkušenostech mluví třeba manažeři světových značek jako IBM nebo Honeywell. Často ale působí jako „mluvící hlavy“, které svých několik vět odříkávají ze čtecího zařízení. Ani tři stovky zhlédnutí na kanále You Tube nesvědčí o tom, že by anglické spoty určené potenciálním investorům a zájemcům o podnikání v Česku byly kdovíjak úspěšné.

Ministr Zaorálek je každopádně připraven vypustit do světa další spot, který by dokázal oslovit i byznysmeny a Česko by důstojně představil jako zemi dobrých příležitostí ve střední Evropě.

„Připravujeme něco, co by mělo daleko větší švih,“ avizuje šéfdiplomat. Zatím jde ale jen o sbírání nápadů, veřejná zakázka na nové spoty se každopádně v Černínském paláci nechystá.

Video agentury CzechTourism:

S tím, že by bylo potřeba vytvořit novou prezentaci české ekonomiky, souhlasí i Minář. „Materiál, který by shrnul a představil všechny plusy Česka, neexistuje – byť dílčích pokusů bylo učiněno několik. Již desetiletí se o tomto diskutuje. Nyní se možná blýská na časy,“ myslí si viceprezident Hospodářské komory.

Podle Mináře je iniciativa Černínského paláce nezbytná. Výkladní skříní českých zájmů v cizině jsou hlavně ambasády. A ty potřebují mít k dispozici adekvátní prezentaci. „Pro úspěch v obchodě je velmi důležité, aby bylo zřejmé, že podnikatel není z nějaké no-name země,“ říká Minář. Sám by pak uvítal, kdyby slávu Česka šířila především slavná jména.

„Kriticky si musíme přiznat, že Českou republiku zná málo lidí. Zato Lendla, Navrátilovou, Jágra, Nedvěda, Nezvala, Čapka, Kunderu, Dvořáka, Wichterleho, Ressla, Baťu a další Čechy znají mnozí,“ uzavírá Minář.

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Cestičky okolo domu vydláždili kameníci, u vchodu osadili dva kamenné stupně. Z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

Premium

Dobrá káva jde uvařit i doma. Testovali jsme přístroje pro její výrobu

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chutnou kávu si uvaříte i doma. Dražší špičkové přístroje uvaří voňavé espresso zmáčknutím knoflíku. Na filtrovanou...

Premium

Test střešních boxů: které jsou vhodné pro lyže a jakou mají nosnost

Střešní boxy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Střešní boxy výrazně zvyšují převozní možnosti auta – nabízejí obvykle od 300 po více než 500 litrů dodatečného objemu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!