Miroslav Svoboda z Vysoké školy ekonomické se v článku Zápisné aneb Chytrá horákyně (LN 27. října 2010) vyslovil pro rychlé zavedení zápisného na vysokých školách. Zpochybňuje, že čtyřletý volební cyklus umožní této vládě zavést odložené školné, jak se zavázala. Pokládá zápisné za elegantní a levnou cestu, jak okamžitě zvýšit příjmy vysokých škol a současně začít měnit uvažování studentů i škol. Zápisné, podobně jako školné, má motivovat studenty, aby začali vyžadovat kvalitu.
Motivační důsledky by i „levné“ zápisné asi mělo, jeho zavedení by se však mohlo zatraceně prodražit ztrátou talentů. Jedinečnou vlastností odloženého školného je naopak jeho velká sociální citlivost: absolventi vysokých škol je splácejí jen v těch letech, kdy jejich příjem překročí určenou hranici. Většina právníků by je tedy začala splácet brzy po absolutoriu, většina českých učitelů by školné nejspíš nesplácela nikdy.
Postoj naší sociální demokracie k odloženému školnému je proto hloupý, neboť poškozuje její voliče: odložené školné rozhodně není pro sociálně slabší studenty překážkou na cestě k vysokoškolskému vzdělání. Právě naopak, pokud splacené školné zůstane ve vysokém školství, pomůže rozšířit nabídku vzdělávacích příležitostí.
Výhody odloženého školného V roce 1992 nabídla australská vláda Československu možnost prostudovat jejich systém odloženého školného. Bylo tehdy ve světě novinkou a v Austrálii je zavedla levice. I kvůli tomu, že se tam na vysokých školách nekontrolovatelně rozmnožily nejrůznější poplatky, které studenti platili. Po návratu z Austrálie jsem napsal zásady zákona o školném a sociálním zabezpečení studentů, přizpůsobené našim poměrům, a dělal školnému několik let reklamu. Marně.
Je zásluhou Petra Matějů, že se „odložené“ odložené školné před několika lety vrátilo do politiky a po letošních volbách se – vůbec poprvé, po osmnácti letech (!) – objevilo ve vládním prohlášení.
Tato vláda je možná skutečně nezavede. Zápisné by však znamenalo další zádrhel na zřetelném směřování k odloženému školnému, jehož výhody snad časem pochopí i politici ČSSD.
O autorovi| Oldřich Botlík, autor se zabývá školskou politikou