Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zázraky v krabičkách

Česko

Trápí vás špatné zažívání a migréna? Jste věčně unavení? Ať vás ani nenapadne změnit životní styl! Připravte si pár stovek a kupte si potravinový doplněk. Třeba vás víra v jeho účinky uzdraví.

Vzato čistě statisticky, má nejnebezpečnější a nejnepříjemnější povolání rybář na moři. Ovšem podle toho, co je nám dnes a denně prezentováno v televizi, existuje ještě jedno nepříjemnější povolání: je to hrdina reklam na zázračné doplňky stravy.

Určitě ty nebožáky dobře znáte. Jejich život je šedivý a depresivní, trápí je špatné zažívání, zácpy, migrény, kloubní bolesti, vysoký cholesterol, zbytnělá prostata, padání vlasů a poruchy erekce anebo jsou prostě už unaveni nekonečným utrpením, kterým je reklamní scenáristé vystavují. Oproti svým kolegům zápolícím na rozbouřeném moři se sítěmi plnými makrel však mají naši smutní hrdinové jednu výhodu. Na každý jejich neduh existuje zázračně působící pilulka, kterou jim nezištně podá záhadný dobrodinec na zastávce MHD, popřípadě moudrá choť, která už má jejich skuhrání plné zuby. Vše se rozjasní, vybarví do optimistických odstínů, cholesterol klesá, prostata se zmenšuje, její soused naopak roste a náš vyléčený hrdina s vyceněným chrupem odchází předávat zázračný životabudič dalším nepoučeným nešťastníkům.

Funguje to vůbec?

Pokud nějakého hrdinu televizních reklam znáte, tak mu prosím tento článek nedávejte číst, protože by se mu patrně přitížilo. S těmi zázračnými účinky potravinových doplňků je to totiž všelijaké. Na stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv se můžeme dočíst, že: Doplňky stravy jsou potraviny vyrobené za účelem doplnění běžné stravy spotřebitele na úroveň příznivě ovlivňující jeho zdravotní stav. Nejsou tedy určeny k léčbě či prevenci onemocnění.

V porovnání s reklamami, kde vám výrobci málem naslibují, že vám narostou třetí zuby, je to trochu strohé, ale budiž. Hlavně že to funguje. Nebo moment – jak víme, že ty zázraky opravdu fungují?

Odpověď je taková, že to vlastně neví nikdo, protože účinky deklarované výrobcem nikdo neověřuje. Instituce, které schvalují uvedení jednotlivých potravinových doplňků na trh – tedy Státní zdravotní ústav a ministerstvo zdravotnictví, zajímají hlavně dvě věci. Zaprvé osvědčení, že výrobek není zdraví škodlivý, a zadruhé příbalový leták, na kterém se nesmí objevit tvrzení, že by ty krásné barevné pilulky náhodou měly někoho léčit nebo nějaké nemoci předcházet. Shrnuto a podtrženo: za doplněk stravy se může vydávat jakýkoliv preparát, který není zdraví škodlivý a který netvrdí, že je léčivý.

O tom, jestli zázraky v barevných krabičkách nějak prospívají našemu zdraví, neexistuje žádný důkaz kromě tvrzení jejich výrobců. A jak se opět dočteme na stránkách ústavu pro kontrolu léčiv: Pokud uváděné účinky výrobku nejsou v rozporu s právními předpisy pro označování potravin a doplňků stravy, je umožněno jejich uvádění bez ohledu na jejich pravdivost. (!)

Jedinou potěšující zprávou snad je, že doplňky stravy musí mít upravené dávkování tak, aby nehrozilo riziko předávkování účinnou látkou v nich obsaženou (jestli tam tedy nějaká vůbec je). Nemusíte se tedy bát, že byste se předávkovali. Jestli nám to stačí ke štěstí, nebo ne, je na rozhodnutí každého z nás. Za doplňky výživy utratíme ročně kolem devíti miliard korun, což je v souvislosti s obecnou nechutí k připlácení za cokoliv částka přímo astronomická.

Věčně mladí, čiperní a štíhlí Příčiny otevřenosti našich peněženek nejspíš vyplývají z obrazu moderního člověka, kterým nás cíleně bombardují média. Abychom obstáli v náročném světě současnosti, musíme být věčně mladí, čiperní, štíhlí a rozesmátí, a pokud takoví nejsme, asi s námi není něco v pořádku a měli bychom s tím rychle něco dělat! Důsledek této mediální masáže se odrazil v až absurdní rychlosti růstu počtu diagnóz v průmyslově vyspělých zemích. Lékaři a léčitelé dnes rozlišují přes třicet tisíc různých neduhů a skoro na každý existuje nějaká pilulka, prášek nebo bylina. Nebo by možná bylo vhodné pojmout to obráceně: na každou pilulku existuje nějaká nemoc. Kritici trendu, pro který se v angličtině vžil termín disease mongering (kšeft s nemocemi), upozorňují už dlouho na praktiky „vynálezců nemocí“, vydělávajících těžké peníze na zdravých lidech, kterým namluví, že jsou nemocní. Cítíte se unavení? Ať vás ani nenapadne, že byste se třeba měli více hýbat, pravidelně spát a přestat se cpát vepřovou. My víme moc dobře, že na vás útočí ten zpropadený únavový syndrom, který navíc (pokud to nevíte) provází snížená imunita, infekce, bolesti hlavy i zad, zažívací a sexuální potíže a gynekologické problémy. Naštěstí právě na trh uvádíme náš zázračný preparát založený na moudrosti starých Číňanů (libovolně zaměňte za indiány, Eskymáky, italské operní zpěváky nebo jiné exotické národy). Vyplázněte pár stovek, vážený nemocný, my už se o vás postaráme.

Jeden ze zákonů páně Murphyho tvrdí, že „na každý problém existuje jednoduché, snadno aplikovatelné a naprosto nefungující řešení“. Jestli teď máte pocit, že výrobci potravinových doplňků to dotáhli ještě dál a vyvíjí nefungující řešení na neexistující problémy, není to až tak drastické. Životní styl většiny z nás opravdu není úplně ideální a správné stravování doplněné například o vhodně zvolené doplňky výživy může opravdu předejít spoustě nepříjemností. Jestli se rozhodnete tímto směrem jít, nenechte se zlákat rozesmátými hrdiny televizních reklam a zajděte se raději poradit s lékařem.

Řešení žádného problému, ať skutečného nebo vymyšleného, se totiž nikdy neskrývá v krabičce s nápisem obsahujícím slovo: zaručený, zázračný, průlomový, nově objevený, snadný, a už vůbec ne bezpracný.

***

Za doplňky výživy u nás ročně utratíme kolem devíti miliard korun. Třicet korun za návštěvu lékaře ale dát nechceme.

Autor: